Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 30. januar 2014

Språkleksjon for 45 euro

- Good evening, Madame. Did you have a nice trip so far? hvisket den bitte lille resepsjonisten. Det var ikke noe galt med ham, han var tvert imot antakelig en veldig god menneskekjenner og et inderlig godt menneske, for han så lei seg ut allerede før jeg svarte:

- Not really, no. But thank you for asking.

- I'm so, so sorry, hvisket han med tårer i øynene.

Jeg orket ikke forklare. Jeg innså at jeg ikke hadde så mye å komme med heller (utover at jeg var litt sur), men det trengte jo ikke fyren med puselankene å vite.

*

Flyturen var fryktelig lang, men det tok lenger tid å vente på bagasjen. Etter mitt lille intermesso med damen i skranken til Brussels Airlaines på Gardermoen hadde hun åpenbart bestemt seg for å gi bagasjen min spesialbehandling.

Antakelig har den vært en tur i London og kanskje også i Roma, men den var akkurat ikke så forsinket at jeg kunne gå bananas med penger som ikke var mine. På kjole, sko, undertøy og diverse toalettsaker.

Hun lo sist og best, jeg må bare gi henne den.

*

Taxituren var det ikke nødvendigvis noe galt med. En hvilken som helst passasjer hadde sikkert hatt det helt fint, men for en som får hodepine av sånne duftting som henger i biler og som blir desperat av lyden av hvaler og delfiner, var det ingen højdare.

Jeg snakket strengt til meg selv: "Skjerp deg, din bortskjemte megge. Pust med munnen og benytt sjansen til å lære deg litt delfinspråk!"

*

Så jeg prøvde å finne ut hva de pep til hverandre. Her er det jeg tror de sa:

- Hei, Lasse-mann! Ute og svømmer?

- Jajamensann, må jo holde seg i form, vettu! Bra med deg, eller tjommi?

- "Tjommi?" Du husker ikke hva jeg heter, du!

- Jo, 'a ... du heter ... Martin?

- JEG HETER MARIT! Kan du ikke se forskjell på en mannedelfin og en damedelfin, eller?

- Du må jo innrømme at du er litt ... mandig?

- Hva?! Mandig? Jeg?

- Ok, ok, unnskyld, da!

- Du er en forbanna dust!

- Mulig det, men det ekk'e meg som svømmer rundt og ser ut som en mann.

- Jo, det er det faktisk.

- Ja, men jeg ER jo en mann!

- Du er en dust, det er det du er.

- Vet du at menneskene tar opp det vi sier nå?

- Hæ? Er det lov? Hva sier Datatilsynet til det?

- Det faller ikke under deres ansvarsområde.

- Men hvorfor? HVORFOR, Lasse?

- De mener det er avstressende.

- Er det bare oss de tar opptak av?

- Nei, de avlytter hvaler også.

- Ha, ha, ha! Vet de hva de schvære idiotene pleier å si til hverandre eller?

- Tru'kke det, nei.

- Det eneste de snakker om er jo hvor gode de er til å prompe!

- Stemmer, men de er ikke så avanserte disse menneskene. Nokså analfikserte, virker det som.

*

Og for 45 euro ble jeg altså flytende i delfin.

Hadde vi hatt delfiner, ville vi sikkert spist dem også

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar