Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 29. januar 2014

Hardt arbeid

Et ekteskap er fullt av utfordringer. Det finnes et utall saker man kan krangle om, og noen ganger kan det du likte best ved kjæresten din da du møtte ham eller henne bli det du irriterer deg mest over etter noen år med barn og boliglån.

Slik er det heldigvis ikke med oss. Vi lever i full harmoni og har fordelt arbeidsoppgaver og ansvarsområder ut fra kriterier vi begge er fortrolige med. Det er i alle fall min historie, og den holder jeg på.

Men selv ikke et gjennomlykkelig ekteskap som vårt er uten humper i veien. Og når jeg sier humper i veien er ikke det tilfeldig, for vårt problem åpenbarer seg normalt i bilen på vei til hytta på fjellet.

Johnny Cash.

Sånn da er det ute. Jeg HATER alt Johnny Cash lirer av seg. Min mann synes det er toppen av lykke å høre en alkoholisert gubbe knirke om en ring av ild eller andre selvopplevde mageplager. (Den sangen må jo være inspirert etter en middag med litt for mye chilli.)

*

Men. Nøkkelen til et langt og lykkelig ekteskap er hard jobbing. Noen sier det er dårlig hukommelse, og det skader nok heller ikke, men det er ikke lett å glemme ting når man er gift med en elefant. Han husker alt jeg har gjort og sagt, og jeg blir stadig minnet på mine mangler. Og enkelte mindre heldige uttalelser.

Som for eksempel den gangen vi ble forventet å beundre et 2 ganger 4 meter maleri av Odd Nerdrum som viste en haug halvnakne unge gutter på en strand. Eieren var stolt som en hane, og det eneste jeg fant på å si var "Jo 'a, Nerdrum er flink han, men kan du skjønne hvorfor han skal trøkke di derre hettene ned på huene til alle han maler?"

Det er jo nokså sært (Odd Nerdrum/Google)
Men det kan hende han har et hår-issue (Odd Nerdrum/vg.no)


"Har du husket å bytte vann på rosene jeg ga deg?" spør elefantmannen og det er ikke et spørsmål først og fremst for å finne ut om jeg har vannet rosene. Det er for å minne meg på at jeg ALDRI vanner rosene. Min oppfatning av avskårne blomster er at de vakre fordi man vet at de er forgjengelige, og da mener jeg at vanning er å holde dem kunstig i live og med det ødelegge magien.

Dessuten er det å vanne blomster ikke særlig hardt arbeid, og vil således ikke ha nevneverdig innvirkning på vårt ekteskap. Vil jeg tro.

Nei, da. Mitt prosjekt er å finne musikk vi begge liker. Jeg har holdt på med det i snart 17 år.

Tro meg: Det er hardt arbeid.

*

I går dumpet han ned i stolen ved siden av meg mens jeg satt med et salig smil og hørte Rufus Wainwright spille Out of the game.

- Liker du musikken? spurte jeg.

- Ja, svarte han og jeg kjente en rar, litt kilen følelse i kroppen. Det er helt sant. Rett etterpå skjønte jeg at jeg bare var litt sulten. Det var omtrent et halvt sekund etter at han sa:

- Det er sikkert fin heismusikk.

Jeg gikk for å trøstespise litt. I dag skal jeg ta trappene. Mest for å bli kvitt isen jeg spiste, men også i frykt for å bli sittende fast i en heis som spiller San Quentin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar