Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 7. mars 2013

Vikinger som hyller kvinner

I morgen er det kvinnedagen. I Norge ble den først markert i 1915, men da hadde den allerede blitt markert i mange land i seks år. Dagen ble opprinnelig markert for å hedre kvinnebevegelsen og for å jobbe for stemmerett for kvinner.

*

Det er underlig at vi skal trenge en kvinnedag. Mange mener nok at dagen har utspilt sin rolle, men det skal ikke jeg mene noe om her. Jeg er tross alt en av de priviligerte som på grunn av flere generasjoner kvinner nesten aldri har opplevd at mulighetene mine er begrenset fordi jeg er kvinne.

Men igjen; det ER underlig at kvinner trenger å kjempe for å få de samme rettigheter som menn. Vi oppdrar jo menn. Vi har makt til å programmere dem fra de blir født. Hva er i veien med oss? Hvorfor har vi ikke klart jobben bedre?

*

Like rettigheter bør være en selvfølge. Så lenge du er et menneske og holder deg på riktig side av loven, bør du ha nøyaktig de samme forventningene, rettighetene og ansvar som alle de andre. Det blir ikke likestilling før vi ikke lenger reflekterer over om kollegaen din, naboen din eller en annen du møter er farget, homo, mann, funksjonshemmet eller kvinne. Det er målet.



I enkelte sammenhenger anbefaler jeg imidlertid at man har dette med kjønn nokså langt fremme i bevisstheten. Men det har med romantikk og forplantning å gjøre.

*

De gamle gudene - og derfor også de riktig gamle vikingene - var absolutt ikke blinde for kvinnekjønnet. I Håvamål kan vi dels lese om at kvinnen er en svikefull luring, og dels at hun er et mål for guders gunst. Noen ganger er kvinnen både svikefull og attråverdig.

Men det får bli mannens problem. Vi kvinner kan ikke ta ansvar for det svake kjønns forvirrede sjelsliv.

Det får være måte på.

*

Jeg vet ikke om jeg har belegg for å si at Håvamål og de ti bud har totalt motsatt syn på utroskap, men med min usle innsikt, kan det virke slik.

Bibelen sier jo klart at du ikke skal sikle på verken eselet eller kona til naboen, men Håvamål har et litt latinsk forhold til kjærligheten.

For elskhugen din
ingen mann skal
gjeva deg last og lyte.
Ofte klok mann fell,
der fåmingen stend,
for eit ovfagert andlet.

Altså:

Ingen kan kritisere deg
eller knuse kneskålene dine
bare fordi du er litt småkåt.
Ofte er de faktisk den smarte fyren
som faller for et pent ansikt.
Idioten står bare der og måper.

*

Odin utleverer sin egen pinlige sjekkestory i følgende strofer:

På bolsterkvile
Billings møy
eg solbjart fann i svevn.
Jarls vyrnad
lite verd meg tyktes,
skulle eg møyi misse.

Min oversettelse:

Jeg så dattra til Billing
ligge på en madrass
og sove søtt.
Jeg kunne ofret
en Lotto-premie
for den dama.

Men så var det noen som hvisket ham i øret:

"Heller mot kveld
skal du koma, Odin,
om du vil med møyi mæle.
Ille det vart
om andre munde
slik skam få sjå."

Med andre ord:

"Skjerp deg, Odin!
Hvis du skal snakke med dama
så kom tilbake i kveld.
Like greit at det er mørkt
så andre ikke ser at du driter deg ut."

Odin forteller videre at han gikk hjem igjen. Han var helt tussete av "elskhugs voner". Men da han returnerte ble han kjeppjagd av vaktene. Utpå morgenkvisten hadde vaktene sovnet, og da snek han seg tilbake, men akk:

På lega, der før
den fagre sov,
låg no ei bikkje i band.

Den ydmykelsen trenger vel neppe noen oversettelse, men hun hadde altså pekt nese til den elskovssyke Odin, og lagt et loppeskinn i sengen sin.

Hun skulle bare visst at fyren kom til å bli selve sjefsguden.

Dumme ku.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar