Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 30. desember 2014

Mitt siste ord

Jeg har sagt mitt siste ord. Kanskje. I år, i alle fall. For en time siden hvisket jeg at jeg ikke kom til å snakke mer. Det gjør for vondt. Jeg har sjelden sett min mann så lykkelig.

- Vi kjøper en gammel Land Rover! sa han fornøyd. Jeg prøvde å riste på hodet, men for det første så han det ikke, og for det andre gjorde det så vondt at jeg bare fikk beveget hodet bittelitt.

Men han er jo en snill mann, så rett etterpå spurte han om han skulle lage en kopp te til meg. Med honning.

Jeg skulle så inderlig gitt ham inn for den siste der. Sist jeg fikk i meg honning kastet jeg opp. Jeg har blitt allergisk mot honning, visstnok. Jeg mener absolutt at han burde husket det.

Han spurte om jeg ville at teposen skulle bli liggende i koppen.

Jeg kan nevne minst ti perifere venner som vet at jeg drikker TYNN TE med to suketter.

Jeg veivet med armene for at han skulle forstå at den teposen skulle ut. ASAP ZULU. Eventuelt med en gang.

- Hvor tror du det er lurt å tenne på denne? spurte han og viste meg noe jeg ikke kunne se på grunn av lesebrillene jeg hadde på. Med dem ser jeg bare det jeg har maks 50 centimeter foran nesen. Han kan umulig unngå å vite det.

Siden jeg ikke svarte, fortsatte han å bable om hvorvidt det medførte risiko å tenne opp ild rett ved gassbeholderen som står ute på verandaen eller om han burde gå ut på plenen. Som er rett ved Sørkedalsveien. Han falt ned på at begge deler var helt ok.

Jeg kjente feberen stige og tenkte at jeg veldig gjerne ville oppleve 2015. Som gift.

Jeg er KJEMPESYK (og helt sikkert frisk i morgen)

Han satte seg ned foran TV'n der jeg halvveis fulgte med på en eller annen serie. Poenget mitt er at han ikke kunne vite i hvor stor grad jeg var følelsesmessig involvert i det jeg så på.

- Vil du se på dokumentaren om Hugh Hefner eller Bilfikserne? spurte han uskyldig.

Jeg glodde rasende på ham.

- Vis én finger for Hefner og to fingre for Bilfikserne, sa han fornøyd.

Jeg viste ham den lengste jeg har.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar