Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

mandag 23. desember 2013

Å legge listen

Da jeg studerte politikk på slutten av 80-tallet, snakket jeg med professor Nils Christie for å få bakgrunn for en oppgave jeg skrev. Jeg husker ikke lenger oppgaven, og jeg husker ikke spørsmålet, men jeg husker svaret hans: "Det er enkelt å få et samfunn uten kriminalitet," sa han, "vi trenger ikke fengsel, det er bare for samfunnet å si at alt er lov."

Teoretisk, akademisk vrøvl, selvsagt, men det lærte meg en ting: alt er et spørsmål om hvor man legger listen. I veldig mange tilfeller kan du velge det selv.

Selvsagt må du også her ta konsekvensen av dine valg. Hvis du legger listen lavt når det gjelder personlig hygiene, må du finne deg i at dine medmennesker går i bue rundt deg og at du ikke blir invitert på så mange sosiale samlinger. 

Hvis du legger listen lavt i arbeidslivet, får du finne deg i å ikke få de mest spennende oppgavene og den høyeste lønnen. (Akkurat det der med lønn er forresten ikke alltid et spørsmål om hvor man legger listen, her kommer også et arbeidsmarked inn i bildet.)

*

I julen legger jeg listen lavt. Mine barn har sikkert bakt pepperkaker, men ikke sammen med meg. Vi har hatt juleverksted én gang, men det synes verken de eller jeg var særlig gøy, så det sluttet vi med. Juleshoppingen tar vi hvis vi føler for det, hvis ikke er det så mye fint man kan få tak i på nettet, for ikke å snakke om at bankene har en utmerket tjeneste for overføring av penger.

*

Jeg er full av beundring for de av dere som baker, limer og pynter - og som til og med har overskudd til å være sosiale med full oppdekning. Full av beundring og litt misunnelig. Men jeg er nesten enda mer misunnelig på dere som gir fullstendig f. 

Den eneste jeg kjenner som gir f er bikkja.

Hjemme

På fjellet

Om morgenen (han fikk kjeft etter at jeg tok bildet)

Og om kvelden


Andre jeg kjenner har det litt mer hektisk i julen. 

I julen også, vil jeg kanskje si:



Jeg sover meg gjennom mye av julehøytiden. Det er helt bevisst planlegging - resten av året sover jeg nemlig ikke stort, og sånt må tas igjen ellers kan alle salgs skumle sykdommer og rynker ramme deg. Så jeg sover. 

Men før jeg la meg fredag kveld, gjorde jeg dette:

Naturen var så snill å dekke vinduene med snø, snakk om samarbeid


God jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar