Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 1. mai 2015

Aksepter din elskedes lidenskap

Bilen min har fått nye sko. Det har ikke jeg. Faktisk kan jeg ikke huske sist jeg kjøpte sko, og det betyr at det må være minst to uker siden.

Når bilen får nye sko - altså dekk og felger - er jeg minimalt involvert. Min mann, derimot, engasjerer seg noe voldsomt. Helt fra bilen ble levert for fire måneder siden, har han lurt på hvilke sommerdekk vi burde velge. Og hele denne tiden har han prøvd å få meg opptatt av valget.

Uten hell.

*

Jeg har en mann som er ekstremt interessert i biler. Vi hadde vært søkkrike hvis han bare hadde giddet å melde seg på inntektsgivende konkurranser der det er om å gjøre å vite modell, årsmodell og historikk på en bil basert på et glimt av et ratt, en del av en støtfanger eller et frontlys.

En vanlig kveld hos oss høres sånn ut:

- Skal vi se en film? spør jeg.
- Ok. Du velger.
- Denne?
- Nei.
- Denne?
- Nei.
- Denne?
- Nei.
- Denne?
- Nei.
- Da får du velge.
- Ok. Da blir det denne.
- Ikke faen, jeg gidder ikke se enda en film med biler og krig.
- Denne da.
- Hvis du masserer meg i hodet.

(Ti minutters pause)

- Så du hva slags bil det var, eller? spør han.
- Jeg har ikke på meg brillene.

(Pause i ti minutter)

- WOW! Det var en Bedford!
- Grmpf. What? Are we driving a Ford to bed? spør jeg som er midt i en drøm.
- En Bedford! Bedford Vehicles bygde lastebiler for den engelske hæren under andre verdenskrig.
- Å.
- Men så slo de seg sammen med Isuzu på 80-tallet.
- Akkurat.
- Etter det overtok GM.
- Zzzzzz.

(Pause i fem minutter)

- EN TALBOT-LAGO T26C!!!
- Du tar ungen, jeg tar bikkja! Brannvesenet er på vei! skriker jeg før jeg våkner helt.
- Den kom på andreplass i Monaco Grand Prix i 1948. En sånn skulle jeg gjerne hatt.
- Jeg skulle gjerne sovet, mumler jeg.

*

Du skal være glad hvis du har en partner med en lidenskap. I starten av forholdet er det selvsagt fint hvis den lidenskapen er deg, men det kan bli litt slitsomt for begge i lengden, så hvis din kjære samler på orkideer, klesklyper, frimerker eller gamle vaskebøtter, så la ham eller henne få lov til det.

Jeg synes til og med du skal oppmuntre og støtte. (Det er alltid enklere å gi andre råd enn å følge dem selv. Tro meg. Jeg er profesjonell.)

*

En slik lidenskap går selvsagt på bekostning av noe. Hos min bilinteresserte mann går det utover klær.

Han kan vises frem i dagslys, bevares. Men det siste han kjøpte var t-skjorter. Med navnet sitt på.


Han kjøpte 40 slike. Jeg tuller ikke.
(Bildet er tatt med tillatelse til publisering. Under tvil og løfter om kompensasjon.)

En annen ulempe, er at han lett blir oppgitt over at jeg ikke forstår skjønnheten i hans lidenskap. Jeg bommer til og med på uttalen av bilnavn han har på toppen av listen.

Forhandleren vi kjøpte bil av sist, selger også Aston Martin'er.  Jeg har en tendens til å kalle dem Austin Martin, og det kunne like gjerne vært den åttende dødssynden.

*

Da min mann skulle hente sommerdekkene, tilbød selgeren ham å skifte dem for ham. Dessverre manglet det bolter (tror jeg) og han fikk låne en bil i mellomtiden.

- Jeg fikk låne en Aston Martin, sa han da han ringte for å si at han kom for å hente meg.

Jeg trodde mannen var neddopet. Det var ikke spor av hysterisk glede i stemmen hans.

Da jeg kom ut, så jeg hvorfor.

Aston Martin Cygnet. Hellandussen.
Han hadde nok håpet på en sånn:

Aston Martin DBS V12. Til og med jeg ser jo forskjellen på disse to.

6 kommentarer:

  1. Haha - også så velkjent! Jeg var sammen med mannen min i ett (1) år før jeg skjønte at han var bilinteressert (og innen det var jeg allerede gravid). Det vil si at jeg var hovedlidenskapen det første året. Etter hvert har jeg blitt nødt til å konkurrere mot biler, tog, våpen og etterhvert også klokker. Nå for tida er det gnåling om amcar som gjelder. Det er visst noe man MÅ ha. Og jeg får stadig framvist bilder fra finn.no Jeg har blitt ganske god til å lukke igjen øyne og ører. Akkurat nå viste han meg et rosa eksemplar av arten. Stygg som f...

    SvarSlett
    Svar
    1. Da vi traff hverandre, jobbet vi i samme selskap, men i ulike byer. Første gang han hentet meg på Fornebu, kjørte han en gammel Mazda. En helt ok bil. Det jeg ikke visste (og da var det for sent) var at det bare var vinterbilen og den han brukte når TransAm'en sto på verkstedet. Nå er det Corvette og Jeep som frister, og han bruker vår 17 år gamle sønn som unnskyldning for å kjøpe enda en bil. "Gutten må jo lære å kjøre bil med manuelt gir!"

      Slett
  2. Min kjære samler på biler. Vi har sju. Jeg klarer meg med Toyata Avensis, mens han mesker seg med resten. Selv om en av dem ikke har vært på veien på flere år.

    Jeg samler på slekt, også hans. Derfor er det helt greit at han passer på min bil; vask, dekkskift, olje osv.

    Vi har like forskjellig filmsmak som dere, og har akseptert det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har dere ulik musikksmak også? Han liker Johnny Cash. Jeg blir opprørsk av den.

      Slett
  3. Ha,ha,ha...vi venter på ny bil mannen har kjøpt. Jeg vet den er mørk blå.... Min mann er superinteressert i vin..., jeg bare drikker den og han bli litt oppgitt når jeg ikke husker årgang, bodega osv..

    God lørdag til dere.

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) God lørdag! Gratuler mannen (og deg) med ny bil og nyt livet!

      Slett