Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

mandag 13. oktober 2014

Lekre, lange og lilla

SVs Heikki Holmås vil at man skal få ti kroner i skattelette pr kilometer man sykler til og fra jobb. Jeg synes ikke han tar i hardt nok.

Faktisk kunne jeg godt tenke meg å få en direkteutbetaling hver gang jeg går i stedet for å bruke bil. Jeg fortjener det, og jeg trenger det.

Det har jeg funnet ut i dag.

*

Da konferansen jeg var på var ferdig og jeg så at solen skinte, bestemte jeg meg for å gå hjem. Bena mine styrte meg rett mot Frogner og plutselig befant jeg meg inne i en av mine favorittbutikker, Briskeby Gods.

Det passet fint, for jeg trengte en pause.



Briskeby Gods har utrolig mye pent, og selv om jeg har sverget på at jeg ikke skal kjøpe sko i klesbutikker, er jeg villig til å gjøre et unntak her: Jeg fant et par lilla, semskede støvletter til bare 5.800 kroner. Et røverkjøp, med andre ord. Og da har jeg ikke sagt hvem som er røveren.

*

Jeg gikk i sirkler rundt de lekre støvlettene og planla hvordan jeg skulle fordele kostnadene. Litt cash, og to plastkort er normalt en grei fordeling, men siden min kjære har avslørt en av mine hemmelige konti, er jeg litt ekstra påpasselig. Jeg vurderte til og med Flax-lodd, men jeg rakk ikke tenke så mye mer før telefonen ringte.

Det var min mann.

Hvordan han ALLTID klarer å ringe når jeg er inne i en klesbutikk, må gudene vite, men ikke bare har han en velutviklet sans for å vite hvor jeg befinner meg, han har det også med å ringe og avbryte det som kunne blitt et lykkelig øyeblikk for både meg og de hjemløse støvlettene.

Jeg brøt umiddelbart sammen og tilsto, men jeg valgte å beskytte den uskyldige tredjeparten som de lange, lilla i størrelse 38 jo faktisk var.

- Ja, jeg er inne i en butikk på Frogner, ja, sa jeg.

Han ba meg kose meg, jeg spurte hvor mye jeg kunne kose meg for og etter det ble det slett ikke koselig, for da valgte han å minne meg på den siste tids shopping som hvis jeg bare hadde prioritert litt annerledes, kunne gitt meg et nokså pent hus i et sydlig strøk.

- Stå stille, jeg kommer og henter deg, sa han med en stemme han normalt bare bruker på bikkja.

*

Det samme hvisket jeg ømt til støvlettene. De bør helst ikke være utsolgt i morgen, for da blir jeg veldig lei meg.

Jeg lurer på hvor mye Heikki Holmås mener at jeg fortjener ved å gå fra jobben og til favorittbutikken min på Frogner. Noe sier meg at han ikke engang vil ta meg alvorlig, men det er i så fall gjensidig.

4 kommentarer:

  1. Herlig skrevet, jeg ble bare gladere og gladere ettersom jeg kom lenger og lenger ned i teksten og det er litt slemt å skrive siden den ender ganske dirrende av spenning. Måtte du ha mer flaks med deg i morgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det spørs. Jeg innså at jeg gjorde en idiotisk brøler ved å skrive om dem. Det blir vanskelig å smugle dem inn i garderoben etter han har lest dette innlegget. Hadde han bare vært fargeblind!

      Slett
  2. Du Birgitte, du Birgitte. Det var nå en stiv pris, men de er helt sikkert dødslekre. Bare ikke mannen din leverer dem på loppis til våren...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg helt trygg på. Han har garderobeskrekk og går aldri inn i min overfylte. Jeg tror det minner ham om penger han aldri ser igjen. Stakkars.

      Slett