Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 19. desember 2012

Minst tre ting på en gang

Jeg er beinhard. Alle mine kolleger som så meg styrte en boks Tyrkisk pepper i løpet av et par timer i dag, vil skrive under på det. I alle fall hvis jeg får en prat med dem før de svarer. Under fire øyne og trusler om represalier.

De har ikke Tyrkisk pepper i Tyrkia. Jeg klarte ikke finne det noe sted, og måtte vente helt til jeg ankom Gardermoen for å finne en boks. Dessverre hadde jeg på det tidspunktet rotet bort bordingkortet mitt, og uten bordingkort ingen tax free-shopping, så jeg måtte pent finne meg i å vente til neste utenlandstur. Heldigvis var den bare to dager unna.

Hvis det virkelig hadde vært tyrkisk, hadde det stått "Türk biber"
Jeg kunne selvsagt kjøpt en pose Tyrkisk pepper. Men som alle Cola-kjennere vet; det er forskjell på smaken av brus fra plastflaske og glassflaske, og slik er det også med pepper som har ligget i plast vs metall. Dessuten er det hele 375 gram i en boks, hvilket betyr at jeg kan fore mine kolleger til de spyr og likevel mumse i meg 300 gram alene.

*

Du tror kanskje jeg har avsluttet slankekuren? Nei. Tvert imot. Jeg har nemlig oppdaget at når munnhulen er til de grader sår og vablete som min er nå, kan man bare drikke isvann. Og isvann inneholder ikke én kalori.

Tyrkisk pepper er perfekt julegodteri. Det inneholder salmiakk og virker lakserende, så la meg bare antyde at jeg aldri har vært renere på innsiden. Man skal jo liksom gjøre julerent, og akkurat hvor man gjør rent, må da være likegyldig for andre.

Bortimot et halvkilo salmiakkdrops har også vist seg å være en god vaksine mot årets influensa. Min kjære er syk. Han som normalt har en nokså dyp og sexy stemme, har nå en bass som nesten er umulig å høre for det menneskelige øret. Man skulle jo tro at det ble enda mer sexy, men det gjør egentlig ikke det. Jeg er frisk som en fisk og har energi som en liten Duracell-kanin.

*

Tyrkisk pepper er slankende, det tar seg av julerengjøringen og det er influensaforebyggende. Et slags kinderegg. Man kan som kjent ikke be om mer fra et enkelt godteri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar