Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 20. desember 2012

Et juleunder

- Hva synes du om jul? spurte jeg Gud.
- Det er et helvete, sa Han.

- Mye stress og mas? spurte jeg forståelsesfullt.
- Nei, mest jug og fanteri.

- Hva mener du? Er ikke historien om basusjernet og jomfrufødsel sant? Var det ikke deg som befruktet Maria?

- Ingen kommentar.
- «Ingen kommentar»??? Du trenger en god kommunikasjonsrådgiver.
- Jeg kjenner ingen gode kommunikasjonsrådgivere.
- Jeg kan bistå!

Jeg vet ikke hva denne englen har i hånden, men jeg vet at han burde hatt på seg undertøy


- Ellers takk, snøftet Gud.

- Men du kan ikke komme unna en dårlig sak ved å si «ingen kommentar» - verden er ikke sånn lenger. Ikke engang du slipper unna med sånt. Kanskje særlig ikke du.

- Ok. Hva med denne da: «I don’t kiss and tell»?
- Nå skal det vel litt mer enn klining til for at det skal bli barn av det …

- Du skjønner hva jeg mener.
- Nei, jeg vil vite om du lå med Maria eller ikke!
- Det var da et nærgående spørsmål!

- Jeg synes verden har krav på å få vite det. Vi har tross alt stresset oss til døde hver eneste desember i over 2000 år på grunn av det som skal ha skjedd i Betlehem.

- Vil det gjøre noen forskjell?
- Ja, selvsagt.

- Nei, jeg tror ikke det, ser du. For dere har helt glemt julens budskap.
- Som er?
- Jeg har også glemt det. Etter å ha fulgt med på menneskenes kakebaking, juletrepynting og gavemas i 2000 år, har jeg blitt helt forvirret.
- Seriøst? Har du glemt det? Til og med jeg kan grave det frem fra innerst i hjernen hvis jeg må.

- Si det, da vel!
- I følge Lukas sa englene at det var født en frelser, at du skulle ha æren for det og at vi mennesker skulle leve i fred.

- Synes du dere har klart det siste der?
- Vi prøver i alle fall!

- Det vet jeg ikke om jeg er enig i. Det går for eksempel ikke en dag uten at du roper på han der nede eller skjeller ut en av dine medmennesker. Ofte gjør du begge deler på en gang, forresten.

- Hæ? Jeg? Det gjør jeg vel ikke!
- Jo, det gjør du.

- Nevn én gang!

- I går klokken 15.56 i krysset Bogstadveien/Jacob Alls gate.

- Du mener den trikken?
- Jepp.

- Men den trikkeføreren hadde jo vikeplikt!
- Trikker i Oslo har ikke vikeplikt for deg. De har ikke vikeplikt for noen.

 - Jeg holdt på å bli knust 65 tonn stål og hvem vet hvor mange feitinger! Det var et under at jeg overlevde.

 - Ja, det var et under.

 - Sier du at det var du som grep inn?

- Nei, det var den pakistanske trikkesjåføren.

God jul!

1 kommentar: