Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 6. desember 2012

KK på tre minutter og 30 sekunder

Det er torsdag, og siden min mann insisterer på at jeg skal beholde abonnementet på KK, har jeg nå et ferskt julenummer liggende ved siden av meg. Jeg har for lengst gjennomskuet hans engasjement for å beholde bladet.

Det er slett ikke av hensyn til meg, for jeg gidder så vidt å bla gjennom det, men han saumfarer det med lupe for å 1) "finne ut hvordan motstanderen tenker" og 2) håpe at årets nummer om bryster og BH'er for en gangs skyld viser frem litt hud.

Det at han ser meg som en motstander, har jeg konfrontert ham med mange ganger, men da vrir han seg alltid unna med en elendig forklaring om at jeg burde omfavne alt som kan bidra til at han forstår meg bedre. Mitt faste svar på det, er at mindre mas om kredittkortforbruk er alt jeg trenger.

Det er selvsagt ikke riktig, og det er nok også derfor han ikke tror på det. Jeg er fullt klar over at jeg er i klassen "high maintenance", men det visste han før vi giftet oss.

*

KK prøver å friste med en hvitkledd Cecilie Skog som sier at høye fjell ikke er så viktige lenger. Her ser jeg en mulighet. Jeg har nemlig så vidt begynt å interessere meg for fjelltopper, og jeg har en masse varme klær. Dessuten er håret mitt veldig mye enklere å stelle enn hennes. På en annen side krever jeg daglig mengder av varmtvann, et temperert bad med pene fliser og cirka seks ulike hårprodukter. Og det er vel grenser for hva en sherpa kan stille opp med, vil jeg tro. Jeg bestemmer meg for å la være å gå henne i næringen.



På side 20 (og syv sider til) gir KK råd om hva jeg kan ha på meg i julen. "Fin alle juledagene" står det på forsiden. Jeg får angst. Riktignok kommer jeg til å ha på meg en kjole på selveste julaften, men resten av fridagene hadde jeg planlagt å subbe rundt i en joggebukse.

Den er ganske fin - og fremfor alt mener jeg at jeg ser ganske tynn ut i den - men pyntet er det ingen som vil påstå at den er. Jeg bestemmer meg for å se på muligheten for å style den med en paljettopp jeg kjøpte i 2002. Toppen er burgunder, men hvis jeg bare kaller fargen aubergine, er den ultramoderne denne sesongen.

*

Ukens sex-sak er viet ikke-sex. Ja, jeg vet at det høres rart ut. Men det er altså snakk om aseksuelle mennesker; mennesker som er null interessert i sex og som mener det er en egen legning. Saken kjeder meg. Ikke bare er jeg nokså uinteressert i andres legninger, men hvis man i tillegg har en seksuell legning som ikke engang er seksuell, har jeg totalt mistet interessen.

Jeg blar videre og finner KKs sminkeskole.

KK mener at hvis man bare lærer å legge en dobbel eyeliner, vil man imponere alle. Jeg har ALDRI blitt imponert over en eyeliner i mitt liv. Derimot blir jeg nokså fascinert av at man kan gå hjem fra jobben og tenke at man har gjort verden til et bedre sted etter å ha laget en sak om hvordan man skal legge to streker oppå et øyelokk.

*

Siden jeg aldri har interessert meg for nips - spesielt ikke hjemmelaget nips - og siden jeg faktisk lager en helt perfekt ribbe selv uten å prøve særlig hardt, hopper jeg over sidene fra 105 til 161 som er viet krimskrams og matlaging.

Heldigvis er horoskopet ikke langt unna, og det leser jeg alltid med stor interesse. Denne gangen er det til og med et bonushoroskop. Ikke bare får jeg vite hva som skal skje førstkommende uke, men jeg får også et blikk inn i uken fra 14. til 20. desember.

*

I kalenderen min står det at jeg skal til Tyrkia om få dager. Da er det nyttig å ha et horoskop å forholde seg til. Ukens motto er "Gjør det du har lyst til". Heldige Tyrkia. Finansministeren der kan allerede nå glede seg til et økonomisk løft.

Kjærlighetshoroskopet for uken etter anbefaler meg å "bruke mesteparten av kruttet på utebane". Det er nokså spesielt ettersom jeg og min mann skal på kjæresteferie til Paris.

Derfor tror jeg at jeg skal følge rådet for førstkommende uke; jeg skal gjøre det jeg har lyst til, og akkurat nå er det å si opp hele blekka. Men jeg må visst vente til over nyttår, for hør bare hva min mann, Jomfruen, har i vente:

7.-13. desember: "Du vil være langt mer følsom, sensitiv og sårbar enn vanlig. (...) Uansett hva andre gjør, sier eller kanskje ikke sier, så gjør det deg usikker."

Jeg tør ikke tenke på hvilken sorg og smerte jeg påfører ham hvis jeg setter ned foten for nok et års KK-abonnement.

Dessuten:

14.-20. desember: "Det er veldig gode utsikter til at du får saker og ting inn i rammer du ønsker deg."
Jeg kommer med andre ord til å tape en hver diskusjon med ham uken før jul. Og jeg gidder ikke krangle med en som har selveste Universet på sin side.

Så dum er jeg ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar