Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

mandag 27. mai 2013

Varaner uten klasse

I går så jeg et program om varaner. Helt siden jeg var liten, har jeg vært redd for varaner. Det er det jo i og for seg ingen grunn til, for jeg beveger meg ikke i de samme kretser som disse fryktelige dyrene, men irrasjonell frykt er jo også frykt.

*

Det jeg vet om varaner lærte jeg en gang på 70-tallet, og jeg har ikke funnet grunn til å søke ny kunnskap siden den gang. Dessuten har de små dryppene jeg har fått med meg etter 70-tallet bekreftet det jeg allerede visste, nemlig at

1 varaner seg langsomme og sløve ut, men hvis de ser en godbit (som jeg anser at jeg er, i alle fall i øynene til en sulten varan) så styrter de mot den (meg) i et sinnsykt tempo. Ikke bare det, men

Det kan se ut som den smiler, men ikke la deg lure

2 varaner later som de er ensomme særinger som bare går med nesa i bakken og lunter for seg selv, men hvis de oppdager en godbit (som for eksempel meg) så viser det seg at de har hatt en plan hele tiden, og da kommer de i flokk som er en tropp spesialsoldater verdig. 

De river og sliter i kjøttet til den stakkars godbiten (som lett kunne vært meg, for jeg er ikke så rask) til godbiten ikke engang kan kjennes igjen av sin egen mor. Dessuten;

3 varaner har en elendig munnhygiene. Hvis du skulle være så heldig å overleve at en varan bet av deg store deler av kroppen, kommer du uansett til å dø av en masse infeksjoner. De må ha en grusom ånde, men hvis du plages av en varans dårlige ånde, kommer du veldig snart til å ha et problem som er mye større enn det hygieniske. Det er kanskje ikke så rart at varaner ikke bruker tanntråd, for

4 varaner har ikke fysikk til å pusse tenner, og selvsagt ikke til å bruke tanntråd heller. Jeg vet ikke om de en gang kan pirke seg i tennene, men hvis de får potene inn i munnen, har de egne, naturlige tannpirkere. 

Klørne er spisse og veldig skumle. Selv om varanen hadde blitt tamme, ville jeg aldri tatt sjansen på å klippe klørne deres. En liten spasme fra udyret og det kunne fort gått en halspulsåre eller et øre. At varaner ikke er husdyr, må komme av at det ikke er mulig å temme jævlene, for

Du vil ikke bli klødd på ryggen av disse

5 varaner har eksistert siden tidenes morgen, de er like gamle som trollet i berget. Like ur-aktige som krokodillene og de utdødde dinosaurene. 

At varaner – og krokodiller – ikke døde samtidig som dinosaurene kan ha flere årsaker. Jeg tror det er et bevis på varanenes sleiphet og ondskap. Da meteoren traff – eller hva det var som skjedde – er jeg sikker på at varanene ganske rolig la seg til å vente i en hule der de hadde lagret mat i flere år. Det er nemlig sånn at

6 varaner gjerne spiser bedervet mat. Ganene deres ville fått Hellstrøm til å gråte. Uansett hva han hadde servert dem hadde de bare sett på ham og tenkt «Hm. Det der ser ut som en godbit» og hvis du er som meg, er du enig i at han ikke akkurat er til å spise opp. Det er ikke slemt sagt. Det beviser bare at verken du eller jeg er som varaner. Og det skal vi begge være glad for, for jeg tror at det bare er et tidsspørsmål før

7 varaner blir sett på som et dyr vi kan utnytte. Unnskyld, jeg mener BEnytte. Tenk bare på krokodillen. Den er stygg som juling, den er for en dinosaur å regne, og den har ikke på noen måte klart å henge med i tiden. Den sniker seg rundt i grumsete vann og har en feig måte å jakte på. 




Drukne folk før de slukes hele, liksom. Hva er det for noe? Nei. Krokodiller kan bare brukes til én ting og det er sko og vesker. Nå ble vel det to ting, strengt tatt, men du skjønner hva jeg mener. Noen mener at krokodillebelter også er fint, men det er jeg ikke enig i. 

Dette var en pen strand, tenker du


men denne livsfarlige latsabben synes også det, og da tenker jeg at du heller tar et karbad.
(Alle bildene er tatt fra NRK)

Jeg har i alle fall til gode å se et pent krokodillebelte, men for alle del; Overbevis meg gjerne om skjønnheten i det. Jeg tror varanskinn kan bli ganske kult hvis det for eksempel sitter på en sko laget av Christian Louboutin. Det er i allle fall verdt å prøve, for da kunne jeg kanskje endelig strøket ett punkt av listen over ubrukelige, ville dyr jeg er redd for. Når man tenker på

8 varanenes omdømme, kunne det også vært en fordel, tror jeg. For jeg vet absolutt ikke om noen dyr som sliter mer med omdømmet sitt. Men det kan jo hende de trives med det. Hva vet jeg. Jeg kommer aldri til å finne ut akkurat det, for

9 varaner kan ikke snakke. Det sier seg vel selv, men jeg synes det var verdt å nevne, for det ikke så ofte man sier akkurat dette: Varaner kan ikke snakke. Annet enn med hverandre selvsagt.

***

Konklusjonen min er derfor:

Lær deg språk slik at du kan snakke med andre ellers kan du lett bli oppfattet som en dinosaur eller i verste fall bli et offer for skoindustrien. Husk også dette: puss tenner og bruk tanntråd. Tannbehandling ikke er omfattet av de samme refusjonsordningene som legebehandling er, og det kan bli skikkelig dyrt for deg hvis du har slurvet med morgen- og kveldsrutinene.

Det aller, aller viktigste er imidlertid dette; ikke jakt i flokk. Det er usivilisert, ufint og mangler fullstendig klasse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar