Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 17. november 2013

Bare søppel

- Gi meg et stikkord som jeg kan blogge om i dag, da, ba jeg.

- Søppel! kom det kontant.

*

Min mann er ikke så glad i bloggen min, men det er helt greit. At det første han tenker på når jeg ber ham tenke på den er søppel, får jeg bare prøve å overse. En av suksessfaktorene for et ekteskap, er som kjent dårlig hukommelse og villigheten til å korrumperes, og det er jo snart jul.

Denne i hvitt gull kommer til å passe perfekt til Lotus 3 som jeg fikk i fjor (Ole Lynggaard)

*

For nesten 20 år siden var jeg i et mørkt lokale i Klubben på NHH. Der spilte Bare Egil band. En skjeggete fyr som skrek mer enn han sang, gjorde uutslettelig inntrykk.

HVIS DU SYNES TAGGING ÆR SÅ JÆVLA TØFT KAN DU TAGGE DÆI SJØL I RÆVVA (RÆVVA!) x2
HVIS DU SYNES DET ER SÅ JÆVLA TØFT Å TAGGE KAN DU FAEN MÆ TA Å TAGGE DÆI SJØL I RÆVVA
Men ikke kom å tagg på ruta mi for den ruta skal jeg se gjennom og det æ'kke så jævla lett å se gjennom ei rute som er full av taggin, ikke sant?!
SÅ HVIS DU KOMMER TILBAKE FOR Å TAGGE MER PÅ RUTA MI SKAL JÆG TAGGE DÆI I RASSHØLE ( JA, I RASSHØLE! )


skrek Egil. Bare Egil. Og jeg som på den tiden var svært forsiktig med stygge ord, lo så jeg holdt på å ramle av stolen.

TAGGING ER IKKE NOE TØFT! DET ER MYE TØFFERE Å DRIVE MED STRIKKHOPP MED STÅLTRÅD ISTEDE FOR STRIKK, OG BREKKE BEGGE BÆINA (AUUU!)
TAGGING ER IKKE NOE TØFT! DET ER MYE TØFFERE Å HOPPE UT AV FLY UTEN FALLSKJÆRM!
TAGGING ER IKKE NOE TØFT! DET ER MYE TØFFERE Å SVÆLGE EN USIKRA HÅNDGRANAT! (FAEN!)
Når du må stikke heroin sprøytene rett inni øye, fordi du ikke har blodårer igjen på hele kroppen, DA ER DU TØFF!
Men når du driver å tagger.. DA ER DU FAEN IKKE TØFF I DET HELE TATT!
Jeg synes til og med mora mi er tøffere enn di som tagger, og det sier litt.. fordi mora mi er liksom ikke så jævla tøff at det gjør noe a, selv om hun er litt tøff.
Men hun er hvertfall tøffere enn di som tagger.

Moren min er tøffere enn din, der altså.

*

Da jeg var liten forsøkte Margrethe Munthe å få oss til å være høflige mot voksne og ta av oss lua før vi gikk inn i stua, men jeg tror Egil har større gjennomslagskraft enn det gamle frøken Munthe hadde.

Jeg ble i alle fall bare opprørsk av å høre lyden av pekefingeren hennes og var villig til å gå med lue inne bare for å være rampete. I stedet tok jeg min egen vri og nektet å gå med lue ute.

Det var dumt, for jeg vokste opp i Grenland og kombinasjonen kalde ører og forurenset luft, ga meg luftveisinfeksjoner flere ganger i året, men jeg har aldri tagget.

*

Frøken Munthe var tydeligvis opptatt av moral, men visste du at det var hun som oversatte den italienske Pinocchio til norsk? Du vet den lille tredukken som ble levende og som fikk lang nese når han løy? Hun var også kvinnen bak "Vi har en tulle med øyne blå" og den gir meg gode minner, for den sang min mor og min tante for meg da jeg var liten.

At jeg har brungrønne øyne ble høflig oversett. Håret mitt var blåsvart og ørene store allerede da, men jeg overhørte "med silkehår og med ører små" i flere år. Margrethe Munthe måtte filtreres, ellers kunne små barn bli skadd for livet. Jeg kan fremdeles gå og nynne hektisk på "Da klokka klang" hvis det er noe jeg skal rekke.

*

Bare Egil har - til tross for et noe brutalt uttrykk - noe avslappet over seg. Sist jeg hørte Bare Egil, skrek han "Ingenting er søppel før noen har kasta det!". Jeg tror ikke teksten er hans, for da jeg googlet det, kom det opp i forbindelse med et barneprogram, men fremførelsen hans er jo halve moroa.

At ingenting er søppel før noen har kastet det, er helt sant. Så lenge noen er glad i et plagg eller et møbel, er det ikke søppel.

Med mindre det finnes en ektefelle som oppriktig mener at en caps og en t-skjorte med flammemønster og teksten "DO OR DIE!" på ikke passer seg for en mann på noen og førti som ofte har behov for å tas på alvor og som etter sin kones mening har allerede har brukt opp den kvoten ved å insistere på å kjøre Corvette.

Så hør her, kjære. Greit at du ikke liker bloggen min, men du skal vite at det var jeg som kastet t-skjorten og capsen din. At de sikkert "forsvant i flyttingen i 2009" er bare jug. Du skulle aldri hatt på deg den lua i stua.

Ha!

1 kommentar:

  1. For å forsvare Munthe litt til: Hun skrev også Hurra for deg som fyller ditt år, en sang det er vanskelig å mislike :)

    SvarSlett