Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 25. juni 2015

Les for dem som lytter

Ferie. Hva søren gjør man med det? En hel dag som bare ligger der, liksom. Jeg bestemte meg for å lese en bok i solen.

Klok av varig solskade, brukte jeg faktor 30 i ansiktet og 20 på kroppen. I det jeg satte meg ned kom regnet. Resten av boken ble lest innendørs.

"Ferie er å gjøre noe man ikke gjør til vanlig," sier jeg hver gang min mann klager på at han må male eller gjøre andre kjedelige ting så fort han har fri. Med denne visdommen i bakhodet, begynte jeg å lese høyt for bikkja. Det har jeg aldri prøvd.

Han så vantro på meg.

Kødder du? Kan du ikke lese inni deg? Jeg sov!

Jeg hadde akkurat begynt på Lars Myttings bok "Svøm med dem som drukner". Bikkja har null forståelse for god litteratur.

- Du får bare finne deg i å være publikum, sa jeg.

Livet mitt er over

"Ei kiste av flammebjørk gikk over Nordsjøen. En gravstein av blå saksumgranitt kom i takk," leste jeg med innlevelse. Bikkja viste ingen tegn på at han levde seg inn i historien. Nesten tvert imot.

Når jeg lukker øynene, blir jeg usynlig. Ikke? Vel. Det var verdt å sjekke.

"Tiltrekningskraft har mange skikkelser. I henne var det i form av selvsikkerhet. Måten hun steg fram, som en rettvis utsending med hundre langskip i ryggen," messet jeg videre.

Kjedsomhet har også mange skikkelser. I deg er det et enormt behov for oppmerksomhet. 

"Jeg lette etter lekehunden samtidig som en vegg mørke trær passerte utenfor," fortsatte jeg og forklarte at lekehunden var utskåret i tre.

En trehund? Hahahaha!

HAHAHAHA!
"Jeg lurte på hvordan det så ut der inne, om Hanne hadde strødd klær over alt," leste jeg med dramatisk røst.
Gjesp. Husarbeid. Hva med å tørke litt støv i stedet for å lese? Det er en fin og stille aktivitet.

GJEEEEESP!
 Jeg spurte om han virkelig mente at litteratur var så grusomt som han ga uttrykk for. Men da sa han at hvis jeg bare klødde ham samtidig, var det egentlig det samme hva jeg gjorde.

- Det er jo ikke ferie, sa jeg. - Jeg klør deg jo hver eneste dag!

- Du må bare godta at vi ikke har den samme definisjonen av ferie, sa han.

Mmmmmm, litt mer inn i øret, er du snill
 Jeg sa at det antakelig var sant og lurte på hvilken kennel han foretrakk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar