Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 30. september 2012

Kjære Putin

Jeg vant ikke i lotto denne gangen heller, og det betyr at planen min om å lære russisk på heltid mens jeg bor på Ritz-Carlton i Moskva for å lese Anna Karenina på originalspråket utsettes enda en uke. Nå har jeg jo lest den på norsk, så jeg holder ut.

Advarsel! Spoiler! Ikke les neste del av bildeteksten hvis du ikke vil vite hvordan det gikk!
HUN KASTET SEG FORAN ET TOG!!!

Russland fremstår som et snodig land, og jeg blir ikke klok på Putin. På meg virker han dels som en litt sjenert guttunge og dels som en som ikke har kommet ut av skapet, men som skramler noe aldeles forferdelig der inne. Ja, jeg tenker på alle de påtrengende bildene av ham i bar overkropp.

Tipper det var godt å puste normalt igjen etter at fotografen var ferdig

Jeg får litt godhet for sjenerte menn, det er jo synd på dem; de vil så gjerne, men de får det ikke helt til. Denne sjeldne følelsen av empati blaffer bare opp i meg når jeg ser Putin og fugleunger som har falt ut av redet sitt. Siden jeg har lært at jeg ikke skal ta på fugleunger (for da vil ikke fuglemoren ha noe mer med dem å gjøre) kommer nå all min empati Putin til gode.

*

Så, altså. Kjære Putin.

Jeg har lyst til å gi deg et par tips. I beste mening. Jeg tror nemlig du er en sympatisk fyr innerst, innerst inne. Men hør her. Du er nødt til å kle på deg. Du kan rett og slett ikke fortsette å gå rundt i bar overkropp når det er fotografer til stede. Og du MÅ begynne å smile litt mer.

I disse internett-tider vet du jo at et bilde spres like ukontrollert som norovirus i en barnehage, og selv om du synes det er litt kult å fremstå som en machomann i dag, kan det hende du vil angre om en stund. Og da er det for sent, skjønner du.

Du holder deg ganske bra til å være såpass gammel, men tatt alderen din i betraktning er det å posere halvnaken med jaktredskap nesten verre enn hvis du hadde vært 20. Du kan jo ikke skylde på at du var ung og dum og trengte pengene heller.

Man forventer en viss dømmekraft når man er så voksen som du er. Og for en som både har vært president og statsminister (hva likte du best, forresten? Nei, vent - la meg gjette! President?) i et så stort land som Russland må det være lov å forvente enda litt til.

*

Når du får tenkt deg om, er du sikkert enig med meg i at det er lurere å la seg avbilde i en pen dress enn å flashe brystvortene til alle som vil se på (i tillegg til oss som uforvarende blar om en avisside). Hvis du er i skogen ser det teit ut med dress, men det finnes masse kult fritidstøy.

Har dere ikke sånne klær i Russland (og sånn kan det jo se ut når du går naken rundt blant trærne) vil jeg anbefale at du sjekker nettet. Jeg kan kjøpe det du trenger, for jeg bor rett ved siden av en stor XXL-butikk og hvis jeg sier at det er til deg, får vi sikkert rabatt.

Send handleliste via ambassaden. Husk at jeg ikke leser kyrillisk og at du må sende meg målene dine. Ikke vær flau for at du er lavere enn meg, det er det mange menn som er.

*

Du er leder for et digert land med en fantastisk historie. Jeg tenker på Russland som verdens hormoner. Er Russland i balanse, trives verden. Samarbeider Russland med resten av verden, slipper vi unna en god del skallebank og humørsyke. Alle er med andre ord tjent med at du holder verdens hypofyse og andre endokrine kjertler i tømmene. Ta det fra meg; PMS is a bitch.

Et så stort land som Russland må gå foran som et godt forbilde. Det kan virke som du ikke er helt opplest på dette med demokrati og menneskerettigheter, så råd nummer to er at du setter deg litt bedre inn i det, og at du sørger for at alle de du er leder oppfører seg som folk. Jeg tar det som en selvfølge at du også skjerper deg når det gjelder dette med rettssikkerhet.

Syretesten er hvordan du oppfører deg overfor mennesker som ikke er enig med deg. Dette er det viktigste rådet. Hvis du bare følger det, kan du være så naken du bare vil for min del.

*

Det at du og Obama støttet hverandre i at gærningene i Syria må slutte å være gærne, synes jeg var veldig fint. Det ga meg nesten tårer i øynene, så rørt ble jeg. Sånn vil vi ha det. Vi vil at dere voksne skal ta ansvar og passe på oss. Vi blir utrygge når voksne krangler, og vi blir direkte mistenksomme når dere sier at dere "bare diskuterer".

Å, det er uggent.

Så råd nummer tre er at du og Obama må bli venner på Facebook og chatte litt på kveldene. Facebook er en god oppfinnelse, selv om du kanskje ser på den som et kapitalistisk påfunn.

*

Kjære Vladimir, jeg vil bare ditt beste. Hvis du har behov for flere råd, er det bare å spørre. Ikke vær flau, jeg lover at vi holder det mellom oss. Har du behov for en pause fra alt ståket, er du velkommen på hytta vår på fjellet - vi har et anneks som du kan sove i. 

Og hvis du og Obama trenger litt tid for dere selv, er det plass til begge der. Tolken kan ligge i overkøya, så kan dere dele den nederste sengen - den er stor nok til to - det er en familievariant. Ingen kommer til å mase på at dere må slå av lyset og legge dere til å sove, det skal jeg passe på. 

Terrenget rundt hytta er pent, og det er til og med bjørn der. 

Jeg skal innrømme at jeg har en baktanke med å invitere deg dit - det hadde nemlig vært veldig fint om du kunne skutt et par av de skumleste bjørnene. Det er nok ikke lov, men jeg tror du hadde sluppet unna med det. Du er jo tross alt Putin.

Din venn,
Birgitte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar