Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 28. september 2012

Universell åpenhet

Åpenhet er viktig, og det er ikke bare noe jeg sier, jeg mener det også. Noen jeg kjenner mener at jeg trekker det litt langt, men jeg mener det er bedre å være åpen inntil det pinlige enn å være lukket som en septiktank. Bildet er ikke tilfeldig valgt.

Min åpenhet gjelder både når det gjelder å fortelle alle alt de ikke visste at de ønsket å vite og åpenhet overfor litt sånn alternative greier. Jeg innrømmer (selvsagt) at jeg har prøvd både tarotkort og alternative behandlere av ymse slag inkludert auralesning. Noen av dem har truffet skremmende godt og andre har vært ren og forholdsvis billig underholdning.

*

En effekt av å være åpen, er at man har en tendens til å snakke en del, og når man snakker mye, er det viktig at man lytter minst like mye. Ikke bare må man lytte, man må også ta til seg en del av det som blir sagt. Ikke alt, naturligvis - det er et viktig poeng.

En som tar lytting alvorlig
Et eksempel: I kantinen i dag ba jeg noen kolleger om råd for kjeven min som jeg ikke greier å åpne helt opp. Det ble helt stille inntil den tøffeste av gutta (han satt lengst bort, men likevel i sparkeavstand) forsiktig mente at det kanskje skyldtes overbelastning. Slike ting må man rett og slett overhøre sammen med en lite vellykket knising fra de to andre geniene.

*

Åpenhet mot universet er noe jeg har hørt er smart. Derfor er jeg alltid på jakt etter signaler derfra. Alle er vel enige i at hvis selveste UNIVERSET prøver å si deg noe, er du passe teit hvis du ikke hører etter. I dag kom jeg hjem til en haug med reklame og blader som hadde kommet med posten.

Fra venstre, øverst: Barberhøvelreklame, bakebilag fra KK,  magasin fra Luftambulansen
Under barberhøvelreklamen: tilbud om gratis bøker og gratis salve (?) fra Energica
Nederst:matmagasinet  Nyt Norge, helse-/slankemagasinet LevBra, KK

Selvsagt tror jeg ikke at Universet bruker Posten som fast formidlingskanal - det hadde jo vært lite oppfinnsomt - men da jeg så samlingen av blader og reklamer som hadde blitt dumpet ned i postkassen, slo det meg at jeg burde greie å tolke noe ut av alt dette. For å være sikker på at jeg skulle skjønne at det lå et budskap her et sted, hadde Universets sendebud (postmannen) lagt ved et tilbud om å bli medlem av noe som het "Energica - sjel, kropp og sinn". Her kunne jeg få gratis bøker om Maya-profetiene, Theta-healing og guddommelig sex i tillegg til en krystallpyramide som skulle gi meg kraft.

Den første reklamen ga meg en gratis mulighet til å prøve et alt-i-ett barbersystem. Jeg lovet Universet å ta tak i Robinson-looken så snart jeg fikk en mulighet. Så åpnet jeg KK og ble fristet av vedlegget som handlet om kaker.

Et magasin jeg aldri har hør om som heter LevBra fortalte meg at 1 av 2 kvinner ønsker å gå ned i vekt, og siden jeg er en av dem, fikk jeg straks litt dårlig samvittighet fordi jeg nylig hadde siklet på makronene i KKs vedlegg.

Og som om ikke LevBra hadde gitt meg nok dårlig samvittighet, sto gjennomsunne Kari Traa avbildet på forsiden av noe som het Nyt Norge. Av en eller annen syk grunn delte hun oppmerksomheten med to bunter gulrøtter. Jeg følte meg som et undermenneske. En overspisende dust.

Magasinet fra Luftambulansen la jeg godt synlig for resten av familien. Det kan være nyttig hvis jeg plutselig segner om fordi årene mine er tette av Fruktnøtt og kokosboller.

Jeg satset på at KK skulle rydde opp i forvirringen min. Jeg må si at Universet har en stygg tendens til dobbeltkommunikasjon; skal jeg spise kaker eller skal jeg slanke meg, liksom.

Og KK reddet dagen, ser du. Ukens motto er nemlig "Ha is i magen".

Jeg antar at det er ok at jeg tar litt sjokoladesaus på.

En hel uke med is i magen. Herlig.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar