Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

mandag 17. september 2012

Grønn guffe

Ok, Kiwi. Nå har jeg sittet på hendene mine i to dager for å unngå et solid galleutbrudd, men det er som en gryte med kokende vann og for tett lokk; det må ut:

Kiwi: reklamen deres stinker. Ikke bare det: den er usigelig dum og manipulativ.

 Her er teksten:
«Mye tyder på at Helsedirektøren har rett. 
Fjerning av moms på nøkkelhullprodukter er en enkel måte å få oss til å velge sunnere på.

Vi i Kiwi var helt enig dette, og kuttet prisen tilsvarende momsen på alle nøkkelhullprodukter

Resultatet er blitt som Helsedirektøren antyder; blir sunne alternativer billigere, ja så velger vi dem. Derfor sier Kiwi nei til moms på nøkkelhull og fortsetter å holde prisene nede.»

Skjønner du? Åååååå, så grenseløst dumt

La meg ta det punkt for punkt:


«Mye tyder på at Helsedirektøren har rett»

Dette er en tåkete formulering. Kan de ikke bare fastslå at han har rett? Hvis det altså er sånn at han har sagt det? Jeg har søkt gjennom det meste av nettet – i alle fall den delen som handler om moms, helsedirektøren og nøkkelhullsprodukter – og ikke funnet et eneste sted at helsedirektør Bjørn-Inge Larsen har sagt at «fjerning av moms på nøkkelhullprodukter er en enkel måte å få oss til å spise sunnere på».

Men så er det jo ikke det dere sier heller, eller hva? Dere påstår faktisk ikke at Larsen har sagt dette. Med en smart (i noens øyne, utidig i mine) måte å formulere seg på, kan dere – hvis dere blir utfordret på det – si at dere faktisk ikke har sagt annet enn at han har rett.


«Vi i Kiwi var helt enig i dette»

I hva? I deres egen påstand om at fjerning av moms på nøkkelhullsprodukter er smart eller i det dere påstår at Larsen har sagt?


«Resultatet er blitt som Helsedirektøren antyder»

Jasså, så nå antyder han? Han har rett i det han antyder? Og det er at vi velger sunnere hvis sunnere varer blir billigere? For en genialitet. Hvorfor bruker dere «antyder»? Hvis dere er så sikre på at han har sagt dette, kan dere ikke bare si «Helsedirektøren har rett i at vi kjøper sunne alternativer hvis de blir billigere»?


«Derfor sier Kiwi nei til moms på nøkkelhull»

Forslag: si nøkkelhullprodukter, så blir det ikke så latterlig. Nøkkelhull er gratis. Det er det rundt som koster.

Og: «Derfor sier Kiwi nei …» Hvorfor? Fordi Bjørn-Inge Larsen har antydet noe? Eller fordi det er et kjempekonkurransefortrinn som gjør konkurrentene så forbanna at de pusser advokater på dere?

*

Jeg bryr meg ikke om dere virkelige kutter prisen med 15 prosent eller om dere (slik konkurrentene deres påstår) regner det ut fra egne kalkyler og antatte fremtidige priser. Jeg er bare grusomt irritert fordi dere er så vage i reklamene deres at jeg umiddelbart mistenker dere for å forvirre oss til å tro at dere vil vårt beste.

Jeg er helt enig i at vi må spise sunnere. Mer fisk og mer grønt. Men kampanjer som manipulerer meg, får meg bare trassen. Hvis noen vil diskutere dette med meg, finner dere meg på nærmeste kokosbolleutsalg.

Og hvis noen vil vite hva jeg synes er en helt genial reklame, så sjekk her.

2 kommentarer:

  1. TAKK!

    Mye tyder på at du har rett.

    Fjerning av "produkter" i "nøkkelhullprodukter" er bare tull.

    Vi på Osterøy er helt enige og har kuttet Kiwi og nøkkelhull.

    Resultatet har blitt som blogginnlegget antyder; er reklamer så tullete så gremmes vi også.

    SvarSlett
  2. Hahahaha! Fantastisk kommentar! Tusen takk :-)

    Birgitte

    SvarSlett