Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 3. september 2013

Vår båt er så liten og havet så stort

Det er seks dager til valget, og TV2 har i dag presentert KrFs kjernevelger. Jeg fikk en fysisk reaksjon, og den var ikke behagelig.



KrFs kjernevelger er kvinne, 60 + og bor i innlandet, kanskje særlig på Sørlandet. Det er antakelig gjennomgående gode mennesker som baker sitt eget brød, lager middag fra bunnen og leser høyt for barna sine. De banner nok ikke, og hvis de likevel gjør det sier de kanskje "heiane" eller "du milde kineser" uten at det med kineseren er rasistisk ment i noen som helst retning.

KrFs kjernevelgere er gode mennesker, men jeg (mitt elendige menneske) får krampe i tærne av å se på dem. Dette er mitt problem, ikke deres.

KrF står for mye fint. Det er ikke partiet for misantroper som meg. Men å se en eldre dame med flanellograf som snakker til barn om Nohas ark og synger "Når Han styrer båten, så går det så bra. På veien til himmelens land" gjør meg helt fortvilet. Akkurat det øyeblikksbildet får meg til å tenke på alt jeg misliker; indoktrinering, ensporethet, null rom for diskusjon og reaksjonære holdninger.

"Hva hadde skjedd hvis en av de barna som satt der hadde rukket opp hånden og spurt hva den eldre, pene damen mente om eggdonasjon? Om innvandring? Om homofiles rett til å adoptere barn?" tenkte jeg. Og i min misantropiske fordomsfullhet tenkte jeg at KrFs kjernevelger bestyrtet hadde holdt Bibelen foran seg og ytret ord som "vederstyggelighet" og "synd".

Men det er jo ikke sikkert. Kanskje hadde hun satt seg ned og sagt at livet er mangfoldig, at det viktigste er menneskeverd uansett hvilke farge man har på huden, at man skal tenke selv og at alt hun ville var å gi dem en del av historien slik at de var bedre i stand til å ta egne beslutninger i mangfoldet av inntrykk og intens påvirkning.

Det virket bare ikke sånn når hun sto der med flanellografen og sang om Han som styrer båten.

"Kunne hun ikke gjøre Gud litt tilgjengelig for dem, litt mer tilpasset 2013?" tenkte jeg som er helt sikker på at Gud har humor. At han er en raus og god kraft som bare vil vårt beste uansett hvor villfarne vi er. At han er trygg, at han er lyttende og at han sitter og ser på oss med tålmodighet til all galskapen vi utsetter hverandre for endelig går opp for oss.

Han har et evighetsperspektiv. Jeg mistenker at de fleste politikere har et fireårsperspektiv. Maks. I disse dager er det kanskje bare en uke.

Politiske partier som baserer seg på en religion eller en idé burde gå over fra å stille stortingslister til å bli en interesseorganisasjon. Er du overrasket over at Miljøpartiet de grønne både vil nekte kvinner og ta abort og legalisere cannabis? Og lage lokale valutaer i flere av Norges byer? Virkelig? Det er ikke jeg. Et parti som ikke ser lenger enn sin egen økologiske gulrot kan umulig ha overskudd til å lage seg et ideologisk grunnlag.

Men for all del. Det er folket som avgjør, heldigvis. For selv om demokratiet har sine sider, er det det beste av det vi hittil har prøvd oss på. Men vær så snill og husk på at demokratiet ikke er synonymt med den sterkestes rett. Flertallet har et ansvar - og det er å ivareta mindretallets interesser på best mulig måte. Det inkluderer eldre, snille damer som synger og liker grønn filt med sauer og Jesus-figurer på.

2 kommentarer:

  1. Hei, har du tenkt på at kanskje det var slik TV2 ønsket å framstille henne. Kanskje hun sang på oppfordring og at hun ble klippet ned til hun framsto som delvis en karikatur av seg selv?

    Jeg koser meg av og til med å tenke på hvordan personer i slike settinger ville blitt framstilt i "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" i stedet for i nyhetsjournalistens øyne. Og hvordan tror du at du hadde reagert da?

    Jeg leste eller hørte nylig om en person som bare gav intervju på direkte sending, for da styrte vedkommende selv hva som kom ut, og det kom ut som en helhet. Husker bare ikke nå hvem det var og hvor jeg leste og hørte det.

    Der har du min reaksjon på det hele :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for reaksjonen. Hun har nok helt sikkert blitt klippet, men jeg tror ikke TV2 har klippet henne til noe hun ikke vedkjenner seg, og jeg tror heller ikke de har regissert dette mer enn høyst nødvendig. De hadde antakelig helt spesifikke krav og hun passet nok inn i profilen. Hvis hun ikke hadde gjort det, hadde de nok greid å finne en annen som passet.

      Så var det da heller ikke denne damen jeg mente å ta for meg - det var karikaturen hun representerte. At noen bare vil bli intervjuet på direkten, er et kjent grep og mange har nok følt seg klippet og satt sammen til noe de helst hadde sett at hadde blitt en bedre fremstilling. Men sånn er det, og fra mitt ståsted viser det bare at man trenger profesjonalitet på begge sider; med andre ord et dette siste et forsøk på å forsvare min egen yrkesgruppe :-)

      Slett