Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 4. oktober 2013

Råd fra min mormor

Jeg har snakket med min mormor igjen. Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke gjør det oftere. Den dama er en vitaminbombe.

I dag var hun superfornøyd med en middag på Park Hotell i Sandefjord der hun hadde glitret i en sort jakke med perler på som hun har arvet av meg. "Den jakken er supergammel!" sa jeg. "Minst ti år!"

"Jeg er 93, ti år er ikke så veldig mye," sa hun tørt. "Du ser ikke ut som du er en dag mer enn 67," sa jeg. Og det mener jeg. Vi kunne bli tatt for å være søstre. Det er ikke så flatterende for en som er 45.

"Det er så gøy å være over 90! Her om dagen var jeg på Brilleland og der kunne jeg få 93 prosent rabatt hvis jeg kjøpte briller!" fniste hun. "Tenk når du blir over hundre, da kan du tjene gode penger på å kjøpe briller," sa jeg.

Hun mente at hun ikke kom til å bli over hundre. Jeg mente at det ikke var spørsmål om når hun kom til å dø, men heller et spørsmål om hvis hun dør.

*

"Så hva skal du i helgen?" spurte jeg. Hun lekset opp en timeplan som ville slått ut en 20-åring. "Du kjeder deg ikke," konkluderte jeg. "Man må aldri kjede seg," sa hun alvorlig. "Aldri kjede seg og alltid være positiv."

"Er det oppskriften på et langt liv?" spurte jeg og tok frem penn og papir. "Ja, i tillegg til at man aldri må spise seg helt mett," kom hun på og beskrev i detalj hvordan maten bød henne i mot etter at hun hadde spist seg mett. Jeg tenkte på alle de gangene jeg har ligget halvdød av metthet mens jeg ventet på at magen skulle gjøre plass til en sjokoladeplate og lurte på om jeg kom til å overleve kvelden.

Da kom jeg på at jeg aldri har sett henne spise. Vi har sittet til bords sammen de fleste julene i mitt liv, jeg har praktisk talt bodd hos mine besteforeldre hver sommer og jeg har ikke tall på alle de gangene hun har laget vafler, pannekaker og smørbrød til meg. Jeg har sett henne dytte mat rundt på tallerkenen, men jeg har aldri sett henne putte den i munnen og tygge den.

Hun er spesialist på å lage ribbe og har bare forakt til overs for tv-kokken som "juksa litt"

"Det er ingen som vil sitte ved siden av meg når vi skal spise middag," lo hun. Selvsagt ikke. Ved siden av henne ser de fleste andre ut som griske monster som ikke har fått blund på øyet de siste fire år. Alle ser grå ut ved siden av min mormor.

*

Jeg mistenker at det er en fjerde ting som skal til for å se ut som man er 30-40 år yngre enn det passet viser: Den 93 år gamle damen gikk nemlig på trynet så blodet fløt for et par dager siden, men i følge min far som var vitne til ulykken, hadde hun ikke klart å forklare hvor alt blodet kom fra fordi hun lo så fælt.

Med andre ord: Hvis du ler hver dag i omtrent 34 000 dager, blir du i alle fall minst 93 år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar