Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 24. august 2014

Hjemme er der duftlyset er ...?

- Det er som snytt ut av et eventyr, sa fyren på TV i det en liten flue fløy inn i nesen min. Jeg blåste den ut med et snøft og irriterte meg litt over folk som ikke greier å holde ord og uttrykk fra hverandre. På en annen side har jeg alltid blitt litt uvel av snørrunger som er "som snytt ut av nesa på sin far".

*

Fyren på TV snakket om hjem. Det var en konkurranse om å ha årets vakreste hjem, og det fikk meg til  å lure på hva som skal til for å skape et hjem. At det er puter, blomsterkasser og/eller duftlys, tror jeg nemlig ikke, og etter å ha tenkt grundig over dette mens jeg dyttet i meg to tacoskjell, kom jeg til at hva som er et hjem er helt individuelt, og at det å ha en konkurranse om dette er teit.



Et hjem er der du føler deg hjemme. Punktum.

Man kan ha flere hjem. Jeg har for eksempel tre. Det er viktig å føle seg hjemme minst ett sted - i alle fall for de fleste av oss. En gang røpet min farmor at det hadde tatt henne ti år før hun følte at blokkleiligheten hun flyttet til da barndomshjemmet hennes ble for stort å holde føltes som hjemme, og det må ha vært helt grusomt.

*

Jeg bestemte meg for å droppe kåringen av Årets hjem av prinsipielle grunner og slo av maset. I stedet begynte jeg å tenke på hva jeg skal gi min mann i bursdagsgave om en ukes tid.

Eliminasjonsmetoden er jo en mulighet, men den vil ta for lang tid. Han kommer for eksempel ikke til å få puter ("Det er jo bare rot!") duftlys ("ÆÆÆSJ, hva er det det STINKER her?") eller spabehandling ("Spa er for homser og damer og folk uten tenner!" ... ikke spør.).

Aller helst burde jeg jo kjøpe noe jeg selv også kan ha glede av, men det gjorde jeg i fjor og det tror jeg han gjennomskuet. (Han fikk en tur til Paris med garanti mot at jeg skulle shoppe annet enn nødvendige ting, og han ble nok litt overrasket over alt som var nødvendig.)

Så. Hva gir man en mann som har alt inkludert en perfekt kone? Forslag mottas.

PS Den som foreslår et kurs i selvinnsikt til hans kone må stå i skammekroken og snuse inn duftlys i minst en time.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar