Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 23. oktober 2012

Ikke forvirret. Forbannet.

Hei, Canal Digital!

Sånn cirka hvor dum tror dere jeg er? I dag har dere sendt meg en mail fordi dere er bekymret for at jeg er forvirret.

Vel, jeg er ikke forvirret, men jeg er forbannet. Lyst til å vite hvorfor? Hør her:

I mailen dere sendte meg i dag bruker dere ordet "valgfrihet" seks ganger. Overskriften er "TV2 ønsker ikke valgfrihet". Dere prøver med andre ord å legge ansvaret på TV2 for at jeg som kunde vil få begrensede valgmuligheter.

Vær nå i det minste ærlig nok til å innrømme at det er to parter i denne konflikten og at deres manglende evne til å inngå avtaler fører til at kundene taper. 

Og la ordene "valg" og "frihet" være i fred. Det er rett og slett ikke lov å lage sin egen definisjon av ord som i seg selv står for noe av det vi holder høyest.

*

Jeg og mine naboer er låst til dere, fordi det er dere som eier infrastrukturen her vi bor. Hvis jeg var dere, ville jeg derfor vært ytterst forsiktig med å snakke om valgfrihet. Monopolister har et ekstra ansvar for å oppføre seg skikkelig. 

Bare så dere vet det: vi kan ikke velge, men dere skal vite at hvis vi kunne hadde vi byttet på flekken. Og hvis dere mente noe med dette med valgfrihet, vil jeg gjerne bytte inn både Animal Planet, Showcase, Sky og Silver hvis jeg bare får beholde Nyhetskanalen.

*

Dere henviser også til at dere innførte valgfrihet for kundene deres for en stund siden. Jasså? Jeg hadde valgt, jeg. Hvis dere virkelig er så opptatt av valgfriheten min burde dere kanskje sjekket om jeg ønsket meg noe annet enn det jeg hadde?

Hvorfor endret dere konseptet? Var det et genuint ønske om at vi som kunder skulle plukke det vi ønsket, eller var det en forberedelse til det dere visste kom; nemlig striden med TV2? For allerede på det tidspunktet da jeg satt og vurderte hvilke kanaler jeg ville ha av de dere presenterte for meg, hadde dere flyttet TV2s kanaler så langt ned på kanallisten at det tok meg flere minutter hver kveld å finne dem. 

*

Ordvalg er viktig. Det er derfor ikke uvesentlig hva man sier, og hvordan man beskriver andre sier ofte mest om en selv. Jeg forstår at dere ikke er så glade i TV2, men trenger dere å prøve å få meg til å mene at de er noen kravstore egoister? 

Formuleringer som "kravene fra TV2 gir to konsekvenser", "kravene som TV2 nå har kommet med" og "I tillegg stiller TV2 krav som innebærer at kundenes valgfrihet reduseres" får meg irritert, men ikke på TV2. De fleste jeg kjenner misliker sterkt å bli forsøkt påvirket. Spesielt når det gjøres så usannsynlig lite intelligent.

Teksten får meg ikke til å se på TV2 som pengegriske, den får meg til å se på dere som manipulerende. Jeg tror dere undervurderer kundene deres kraftig med denne mailen.


I teksten står det at dere årlig betaler ca 500 millioner kroner til ulike TV-selskap, og at TV2 får mest av disse pengene. "Ja, selvsagt," tenker jeg da. TV2 har jo de mest populære kanalene. 

"De fleste av TV2s kanaler er reklamefinaniserte," skriver dere og lar det henge litt i luften. Hva tenkte dere da dere skrev denne setningen? At jeg som leser skulle tenke at "Ja, da burde jammen det holde"?

Vel, jeg gjør ikke det. Jeg leser nemlig daglig en haug av aviser. Som jeg betaler for. Selv om de ofte er så fulle av reklame at jeg nesten ikke finner artiklene.

*

Dere sier at TV2 ikke bare stiller krav som gjør at prisen for oss kunder vil øke, men også at de stiller krav som gjør at valgfriheten vår vil begrenses. Siden jeg mistet tilliten til dere allerede i overskriften, ber jeg om at dere blir konkrete: Hvor mye dyrere blir det? Og hvilke krav har TV2 fremmet som vil redusere min valgfrihet? 

Dere sliter med troverdigheten her. Selv små barn blir skeptiske til noen som fremhever seg selv og stiller andre i dårlig lys. Hvis saken deres er så god, burde det ikke være nødvendig å snakke om motparten i det hele tatt.


For meg er dere en motorvei. En asfaltstripe der leverandører av det jeg ønsker kan kjøre. Jeg aksepterer en bomring, men ikke landeveisrøveri. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar