Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 14. oktober 2012

Morgenstund har stål i munn

Jeg rydder ut av oppvaskmaskinen mens jeg venter på at brødskivene mine skal bli ferdig i risteren. Han har sittet og lest avisen, men kommer når han hører at jeg skramler med bestikk og skuffer.

- Jeg klarer dette selv, bare les du!
- Ja, jeg vet at du klarer det selv. Du er så flink, at.

- Jeg er åpenbart ikke så flink at jeg har lært dere hvordan dere skal sette inn bestikket, sa jeg giftig, og satte to galfer som var limt til hverandre med matrester tilbake i oppvaskmaskinen. Denne gangen fikk de stå i hver sin avdeling i bestikkkurven.

En ryddig oppvaskmaskin kan det være mye glede i

Han la et par sleiver og to ostehøvler ned i skuffen mens han sa "Og jeg har åpenbart ikke lært deg hvordan man skal sette inn rødvinsglass".

Jeg kastet et uinteressert blikk på stetteglasset han viste frem. Det hadde en inntørket ring av såperester på kanten. "Se her. Sånn skal det stå!" forklarte han.

Jeg flyttet blikket og så kritisk ned i bestikkskuffen som så ut som et resultat av en borgerkrig mellom skjeer, pizzakuttere og skarpe kniver.

Et forbilde (bortsett fra fargen på bestikket til høyre)
Jeg ville også fjernet kurven med grønnsaker fra gulvet

- Ostehøvlene skal ikke ligge der, og hvis de to sleivene ikke ligger oppi hverandre, får vi ikke lukket igjen skuffen. Dessuten har forsyningsbestikket egen plass, informerte jeg spisst.

- Har vi forsyningsbestikk?
- Herregud.

Jeg tok ut det siste glasset av maskinen og satte det på benken:

- Og siden det er du som bruker disse, kan du sette konjakkglasset på plass i skjenken.
- Det er et whisky-glass.

- Watch me weep.
- Hva?

- Jeg sa "For no skvip".
- Jeg synes du sa noe annet.
- Det er jo det jeg sier: du lytter ikke til meg når jeg snakker!
- Er du sulten?
- JA!!!!!!!

Plutselig forstår jeg ektefeller som serverer sin kjære frokost på sengen. De gjør det ikke av kjærlighet, det er ren selvoppholdelsesdrift.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar