Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

mandag 22. oktober 2012

God tur til Drammen

Kjære dere to som satt foran meg på flytoget fra Gardermoen i syvtiden i kveld,

Jakkene røpet for meg og alle andre hvor dere jobber, og siden dere derfor ikke bare representerer dere selv, men også de som sannsynligvis har betalt for turen dere akkurat har hatt, bør dere oppføre dere som folk - i alle fall når vi må forholde oss til dere.

Dette gjelder generelt, men hvis dere vil ha et par helt konkrete eksempler, kan dere godt få det:

Den gamle damen som lurte på om det var toget vi satt i eller toget i nabosporet som begynte å kjøre, burde fått et høflig svar fra dere, ikke spydig latter. Om 25 år er dere like gamle som henne og da er jeg imponert hvis dere i det hele tatt greier å reise alene, uten sykepleiere utstyrt med ekstra bleier i tilfelle dere skulle få et lite "uhell".



Siden jeg har et nokså stort nettverk, tror jeg jammen at jeg dro kjensel på et par av de dere snakket om. Hadde jeg vært en konkurrent, hadde jeg kost vettet av meg, men det kan også hende opplysningene dere ga kan glede noen av mine venner.

Og dessuten: selv om dere ikke er børsnoterte kan dere godt holde antakelser om resultatet i fjerdekvartal for dere selv. Det gjør seg dessuten dårlig å si "vi får sørge for å fakturere dem godt, hahahahah".

Den unge svenske togverten som gikk litt surr i hva som var høyre og venstre fikk min sympati, for jeg kan høyre, men tar nesten alltid feil når det gjelder venstre. Hun fikk ikke deres. Et bedre alternativ enn å herme på svorsk hadde vært at dere bare tidde stille. Vi satt forresten i stillevognen, men det forsto jeg tidlig at dere ikke hadde lagt merke til.

Damen som gikk av toget på Lillestrøm hadde helt sikkert en fin rumpe, men det må være minst 40 år siden dere var i tenårene, og det virker bare trist å fnise og peke og lage sånne lyder som dere laget. Et øyeblikk så jeg etter støttekontakten deres, men jeg tror dere reiste alene.

Til sist vil jeg forsiktig påpeke at dere stinker. Fra plassen min bak dere kunne jeg lese av hele dagen deres ved bare å trekke pusten: Dere er to halvgamle griser som synes det så gøy å reise på noen andres regning at dere feirer dere selv med en drink eller fire.

God tur videre til Drammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar