Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 5. oktober 2012

Naken på et fjell? Check!

I et øyeblikks svakhet gikk jeg med på å bli med opp på en fjelltopp. Øyeblikket var da jeg steg ned fra ellipsemaskinen min som jeg hadde tråkket rundt på i halvannen time i rett under 20 kilometer i timen på den høyeste belastningen jeg noen gang har hatt. Jeg var ikke engang så veldig sliten, og jeg følte meg uovervinnelig. Klart jeg kunne gå opp på en fjelltopp! Hvorfor bare én, forresten?

En varde på Skurvenatten

Det viste seg at halvannen times trening ikke er en så god oppvarming til fjellklatring som man skulle tro. Det viste seg også at det er mulig å tolke begrepet "sti" på minst to måter; min og hans.

Etter en stund greide jeg å presse frem et smil

Min forståelse av sti er en tørr, ikke så bratt liten vei uten myr, uten steiner og uten høydeforskjeller der man må bruke både ben og hender for å komme seg frem. Hans forståelse er en svak linje i terrenget som gjerne består av elver, myrer, kampesteiner og livsfarlige stup.

*

Vi gikk på hans type sti i en halvtime.

For å oppsummere:

Antall pensjonister som gikk fortere en meg: 2
Antall smørblide familier med små barn på vei ned som hoppet fra kampestein til kampestein mens de snakket og lo og sa "hei!" som om vi var nære venner: 4

Antall plumping i våt myr: 4
Antall steiner jeg måtte sette meg ned på for å hvile: 3
Antall steiner jeg måtte legge meg ned på for å hvile: 1

Antall ganger min mann sa "det går helt fint" med øm og blid røst: 28
Antall ganger jeg sa at jeg trodde jeg skulle dø: 28

Antall forslag til andre ruter jeg hadde: 1
Antall forslag som gikk gjennom: 1
Antall forslag som kanskje ikke var så lure: 1

Antall omveier fordi jeg var redd jeg skulle dø hvis vi gikk ned samme vei som vi gikk opp: 1


Antall høydemeter (stigende) på 30 minutter: 250
Antall høydemeter (totalt) på en time og 17 minutter: 500

Antall ville dyr: 2 (maur)

Antall blottede bryst på toppen: 2
Antall fotobevis som aldri vil bli offentliggjort: 4

*

Et sted leste jeg nemlig at man må ha blottet seg på toppen av et fjell minst en gang i livet. Så nå har jeg been there, done that. Plus; I've got a wet t-shirt to prove it.

*

Så hva har jeg lært?

1 Det er fullt mulig også for meg å gå opp på en fjelltopp
2 Det kan til og med være en nokså hyggelig tur
3 Dersom man ser en sti; bruk den og ikke tro at du er smartere enn alle de som har tråkket rundt i området i tusenvis av år
4 Halvannen times trening i forkant er ikke den mest optimale oppladningen
5 Sjekk om det kommer en barnefamilie hoppende frem fra en diger stein FØR du tar av deg genseren når du skal blotte puppene
6 Ha med klesskift hvis du absolutt må kle av deg
7 Ikke kle av deg

Ja, jeg klatret helt opp på toppen bak der


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar