Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

lørdag 3. november 2012

Apropos aliens

Vi er på hytta, og jeg har trent. Mens jeg trente så jeg på et program om kommunikasjon med ikke-jordiske vesen. Noe jeg er veldig interessert i.

Den oppvakte leser har nå stilt seg minst to spørsmål; hvordan jeg kan se på tv mens jeg trener - jeg går vel på ski? Og hvordan jeg kan være så veldig interessert i små grønne menn ("kanskje hun er gal?").

Jeg har en treningsmaskin foran TV'n og ja, det kan hende jeg er gal.

Så. Da skulle de forstyrrende elementene være ute av verden og jeg kan begynne på dagens tekst. Om vårt snarlige møte med vesen fra andre planeter.

Bare så det er sagt; jeg har gledet meg til det lenge. Jeg har sett frem til litt andre impulser. Ikke misforstå - jeg kjeder meg ikke, men du må vel være enig i at det skal bli spennende å finne ut av hvilke skomote som er hot i en annen galakse? Eller om de har funnet en måte å bli tynn på som ikke krever svette, kirurgi eller sult?

*

Det som først fattet min interesse i programmet var da en forsker fortalte at dumme hjerner trengte mindre energi enn smarte hjerner. Det fant jeg nokså trist. For det er jo en kjensgjerning at jeg har lagt på meg litt siden jeg var 24, og så vidt jeg vet har inntaket av kalorier omtrent vært det samme.

Det må jo i så fall bety at jeg har blitt dummere. Energien jeg har tatt inn blir ikke lenger brukt til å være lur, den blir lagret på steder som gjør at jeg nærmer meg formen på en frukt.

*

To forskere var uenige om hvorvidt vi kunne kommunisere med de små grønne mennene som snart ville komme på besøk. Det var ingen av dem som mente at de kom til å være små og grønne, men i mangel på fakta, er det like greit å forholde seg til begreper alle kjenner. Små grønne menn = vesen fra andre planeter.

Forskerne var også uenige om de små grønne mennene ville komme i fred eller om de ville komme for å tømme planeter for ressurser. Det siste er skremmende, men ikke særlig sannsynlig, spør du meg. For sett at de ville ha luften vår, oljen vår eller oss - hvordan skulle de fraktet alt sammen tilbake? De har tidenes logistikkutfordring og jeg tror de ville tenkt på det før de dro hjemmefra.

Jeg har forresten blitt litt mindre imponert over såkalte forskere siden en av dem uttalte at stormen "Sandy" både kunne ha positiv og negativ effekt på den amerikanske valgkampen.

*

Nei, jeg tror ikke de små grønne kommer riktig enda. Det er mer sannsynlig at de monitorerer oss as we speak. Kanskje titter de ned på oss akkurat nå. La oss da håpe at de får øye på Torbjørn Jagland, Per Olaf Lundteigen eller Rune Rudberg. For da tror jeg de snur. Så kan de heller komme tilbake når vi er klare til å ta imot dem.

Hvis de hadde kommet i kveld tror jeg rett og slett det ville blitt helt kaos. Vi er for eksempel snart klar for middag, og etter det skal jeg se "Skal vi danse". Når vi snakker om aliens, liksom.

Og nå først fikk jeg vite at hun gikk ut i forrige runde. Ok. Da blir det vri åtter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar