Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 3. februar 2013

Handyman

- En tredjedel av jobben er gjort, sa min mann inne fra dypet av garderoben min. Han monterer en hylle for at jeg skal få plass til enda mer shopping. Det er rart at det ikke har slått ham.

Jeg merket at det klødde under høyre arm. Det er tegnet på at jeg har dårlig samvittighet.

Han har holdt på der inne i over en time, og har altså minst to timer igjen. Det er jo nesten for ille.

*

Turen til Maxbo i går for å kjøpe deler og dingser til min nye hylle ble litt spesiell. Disse byggesettene fra Elfa gir mange muligheter selv om man skal sette opp en enkel hylle, og jeg hadde sett for meg én måte å gjøre det på. Min kjære hadde sett for seg en annen og nektet å høre på mitt forslag. Som viste seg å være ganske dårlig, men det er ikke poenget her nå.

Jeg hadde prøvd forklare ham ideen min flere ganger, men han var ikke imponert. Da vi sto foran Maxbo-ekspeditøren sprakk det for meg, for det viste seg at også den lille kvisete helgevikaren var enig med min mann. "Dere er jo stuck on stupid!" ropte jeg, og innså allerede før ordene kom ut at voksne, mentalt friske damer ikke sier sånt utenfor husets fire vegger. Mange gjør det ikke innenfor heller, påstår de.

*

Ikke var forslaget mitt godt og ikke var det meg som kom til å gjøre jobben. Og jeg hadde kjeftet opp to mennesker som bare ville hjelpe meg.

Det klødde under armen og jeg trakk pusten godt, før jeg mumlet frem en unnskyldning. Heldigvis ringte telefonen fra et ukjent nummer, og jeg slo om til voksenstemmen: "Forsvarsdepartementet, pressevakt, det er Birgitte". Alle rundt meg må ha konkludert med en alvorlig psykisk diagnose.

*

- Du kan jo ta en pause til neste helg? foreslo jeg med Maxbo-episoden friskt i minnet. Og det var da det kom:

- Det var da svært så menneskelig du var blitt, da!

I hans - min manns - øyne er jeg stort sett ikke menneskelig, med andre ord.

- Hva mener du med at jeg ikke er menneskelig? Er jeg overjordisk? spurte jeg håpefullt.
- Nei, ikke akkurat det, sa han med munnen full av skruer.

- Men si hva du mener jeg er da? Et dyr?
- Nei, men det finnes jo grader av menneskelighet.
- På en skala fra 1 til 10?
- Jeg liker ikke skalaer.

- Er jeg en heks? En fisk? Et bløtdyr?
- Du blogger, du!

- Jepp.
- Så dum er jeg ikke.

Og det er jo sant. Han er ikke dum i det hele tatt. Ikke lettlurt engang.

Siden jeg ikke fikk lov til å ta et bilde av ham i bar overkropp, måtte jeg finne ett av noen andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar