Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 6. februar 2013

Tast 4 for å si opp abonnementet

Kjære Canal Digital,

Tusen takk for mail. Du aner ikke hvor glad og forventningsfull jeg ble da jeg så overskriften "Nye kanaler i grunnpakken". Endelig! tenkte jeg. Nå har Canal Digital skjønt hva kundene vil ha. Nå får vi tilbake Nyhetskanalen, Zebra og Bliss og hele bøtteballetten.

Råspennende

Men tenk deg min skuffelse da jeg åpnet mailen og skummet nedover for å finne de kanalene som jeg har savnet hver dag siden november.

Tenk deg et lite barn på julaften. Det lille barnet har ønsket seg - la oss si - en x-boks, og når papiret blir flådd av er det virkelig en x-bokseske som kommer til syne. Men når den håpefulle lille åpner x-boksesken ligger det bare et salmehefte og et par raggsokker der.

*

Akkurat sånn følte jeg det da jeg så hvilke kanaler dere tilbød meg. La meg liste dem opp, slik dere gjorde i mailen:

1 Outdoor Channel er utendørs TV. Kanalen er en av verdens ledende kanaler innen friluftsliv.

2 Viasat History HD sender historieorienterte dokumentarer om politikk, kultur, kunst, antropologi og religion.

3 Viasat Explorer HD er kanalen for deg som liker spenning, eventyr og fartsfylte opplevelser.

4 CBS Reality Bli betatt, sjokkert og underholdt av den prisbelønte kanalen som sender dokumentarer og viser hardtslående drama fra det virkelige livet.

5 Fine Living er en trendsettende kanal. Kanalen skal være et utstillingsvindu for verdenskjente kokker, innovative designere, mote-guruer og livsstils eksperter fra hele verden.

6 Food Network er en rendyrket matkanal. Tv-kanalen er en av de mest populære kanalene i USA.

7 Fashion TV HD er størst på mote og sender 24/7. Kanalen dekker alt innen moteverdenen og følger tett de nyeste trendene fra de store motehusene i verden.

8 Extreme Sports Channel er den eneste tv-kanalen som nesten utelukkende viser ekstrem sport. Alt fra skateboarding, motocross, freestyle, BMX, snowboard til surfing og masse, masse mer.

9 Vijay TV er en ledende internasjonal sør-asiatisk/Tamilsk kanal. Kanalen sender generell underholdning dramaer, de nyeste filmene, underholdningsprogrammer

10 Gospel Channels programmer er tros-baserte med inspirerende og oppbyggende innhold

*

Hvor har dere funnet denne søpla? Er det virkelig noen som ser på Gospel Channel? Som er "tros-basert"? Og hva er nå egentlig det? Det er sikkert mange som lengter etter de siste tamilske filmene, men jeg takker pent nei til både Vijay TV og kanalen som sender "alt fra skateboarding, motocross, freestyle, BMX, snowboard til surfing og masse, masse mer". 

Er det så fryktelig vanskelig å gi meg Nyhetskanalen?

Synes du jeg ber om for mye? Husk at jeg er kunden din, nå. Og husk at jeg ikke har noe annet valg enn å være det. I alle fall en stund til, for nå er vi og alle våre 1500 naboer i samtaler med Get.

Siden mailen fra deg ikke ga meg annet enn grå hår og flere spørsmål, ringte jeg kundeservicen din. To ganger. Første gang ga jeg opp etter 20 minutter, andre gang fikk jeg kontakt etter følgende runde:

(ring, ring) 
Velkommen til Canal Digital,
For menu in english, please press 9

Vi ønsker å forbedre oss, så denne samtalen kan bli tatt opp til opplæring og kvalitetsarbeid.  
Tast 1 for parabol
Tast 2 for kabel 
(Jeg tastet to, men damen fortsatte)  
Tast 3 for internett 
(Jeg tastet 2 en gang til)  
Tast 4 for telefoni  
(Endelig registrerte damen 2-tallet mitt)

Tast 1 for teknisk hjelp
Tast 2 for fakturaspørsmål
Tast 3 bestilling
Tast 4 for å si opp abonnementet 
(Fristende, men nei. Jeg avgjorde at ingen av valgene passet, men at teknisk hjelp passet best) 
Mangler du bilde? Da kan det hende at du må oppdatere smartkortet ditt. Dette kan du enkelt gjøre ved å slå dekoderen av og på.  
(Jeg forholdt meg helt i ro)

Tast inn ditt postnummer, avslutt med firkanttast. 
(Jeg tastet feil postnummer bare for å være rampete)  
Det er ikke funnet feil i ditt område, hvis du likevel har problemer - tast 1 og du vil settes over til en kundebehandler. 
(Jeg tastet 1)  
Du vil nå settes over til en kundebehandler.
*

Monologen fra den automatiske damen var over. Endelig fikk jeg snakke med et menneske.

- Hei, jeg fikk en mail av dere i dag, men de kanalene jeg ønsker meg var ikke der. Kan du si noe om når jeg får tilbake Nyhetskanalen?

- Nei, vi har ikke kommet til enighet med TV2, men vi er fremdeles i dialog. Begge ønsker å komme til enighet slik at kundene våre skal få tilgang til TV2s kanaler.

- "Begge ønsker å komme til enighet"? Hvis begge vil komme til enighet, ville jeg tro at dette løser seg. Vet du når det skjer?

- Vi må bare avvente, dessverre.

(Jeg sa ikke noe)

- Men jeg vil bli svært overrasket om vi ikke kommer til enighet. 

- Ok ... men betyr det at det skjer noe snart?

- Det vet vi ikke.

- Er det mange som spør etter TV2s kanaler? 

- Det er en del som savner dem, ja. 

*


Kjære Canal Digital,

Hører du hva kundebehandleren din sier? Jeg er ikke alene, nemlig. Og dessverre for deg, er jeg ikke alene når det gjelder å finne andre leverandører heller. Dessuten bør du være klar over at det er en del som baksnakker deg stygt for tiden. 

Du bør spørre deg hva du taper mest penger på i det lange løp; miste kunder og få rykte som grådig eller å gi litt ved dørene i forhandlingene med TV2.

Neste gang jeg får en mail fra deg håper jeg på gode nyheter. 

Hilsen Birgitte

PS I Hils kundebehandleren din og si at han var flink
PS II Du bør nok vurdere et tastevalg allerede i innledningen som gir oss som ringer inn mulighet til å snakke med en kundebehandler - for eksempel før vi får valget å si opp abonnementet.


10 kommentarer:

  1. Bestilte meg Altibox i dag, for å si det sånn.

    SvarSlett
  2. Bra Birgitte.......dette er jeg forbannet på også....hilsen tanta di.

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig. Det er TOTALT FEIL at de sender en mail for å informere om nye kanaler. Så lenge de ikke klarer å få tilbake TV2 kanalene så får de bare glemme å informere oss kunder om nye produkter og kanaler.

    Dette er MEGAKRISE!!!!!!!

    SvarSlett
  4. Savner ikke Tv2s kanaler. Under enhver omstendighet må TV2-kanalene være VALGFRIE for seerne. Ingen må kunne tvinges til å abpnnere på noen RV2-kanal.

    SvarSlett
  5. Hei Birgitte,

    Først vil vi gjerne takk for at du tar deg tid til å dele dine erfaringer og meninger med oss. Det setter vi pris på, og det er veldig verdifulle tilbakemeldinger for oss.

    Vi vet at både vi og TV2 sliter med å forklare hvorfor vi ikke bli enige. Og vi synes det er leit at våre kunder blir frustrerte av dette. Vi gjør vårt beste for å kunne sikre dere, våre kunder, et best mulig tilbud på sikt. Dessverre ble konsekvensen i denne omgang at enkelte av TV2s nisjekanaler måtte fjernes fra kabelpakken. Som kundebehandler også påpekte, er vi i dialog med TV2 for å løse dette.

    Poenget ditt om at det er vanskelig å forstå hvorfor to parter som begge ønsker å bli enige ikke klarer det helt likevel, skjønner jeg godt. Årsaken til dette er todelt – for det første dreier det seg om store penger for begge parter. Flere hundre millioner kroner. Dette er viktig, fordi vi må kunne levere de beste rammebetingelsene til våre kunder.

    Deretter handler hvilken type avtale vi skal ha. Vi har en ny modell, der seerne får større bestemmelsesrett over hvilke kanaler de skal ha hjemme i stua. Det er denne modellen det har vært vanskelig å bli enig med TV 2 om – men, vi forhandler stadig.

    Vi er mange mennesker som jobber med å løse dette, men dessverre er det slik at med slike store avtaler, er det komplekse forhandlinger som skal landes.

    Vi ønsker å komme til en løsning som gjør at kundene ikke må betale altfor dyrt for å ha muligheten til å se disse kanalene. Her må nok både vi – og du – vente på svaret.

    Igjen, tusen takk for gode innspill både når det gjelder kanaler og tastevalg. Vi håper vår neste e-post til deg kan gi deg de gode nyhetene du og mange andre venter på.

    Vi har forresten gitt dine tilbakemeldinger til kundebehandleren, og det ble hxn veldig glad for å høre. Det var veldig hyggelig!


    Med vennlig hilsen Catharina Kokkim, Informasjonssjef, Canal Digital Kabel-tv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for svar, dette var en god forklaring. Jeg ser virkelig frem til at dere blir enige.

      Birgitte

      Slett
  6. Nå ble jeg minnet om det året jeg ga følgende adventskalendergave til min da snart 6 år gamle sønn: Pepperkakeformer innpakket i iPhone-eske. Det gikk ikke bra. Det var også siste året med hjemmelaget adventskalender her i huset.
    Forøvrig er vi også ufrivillig oppsatt med Canal Digital. Det siste tilbudet jeg takket ja til å prøve gratis i en måned var en kanal med masse gode filmer. Da vi la på røret, sendte kundebehandleren umiddelbart mail til mannen om at jeg hadde bestilt et prøveabonnement på Viasat sport. Jeg er omtrent like sportsinteressert som det virker som du er. Det ble med den ene måneden. Og følgende standarsvar er innøvd: "Nei takk og stikk og brenn i helvete." Nå har de sluttet å ringe og sender bare mail til mannen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ooo. Og barnet har tilgitt deg?

      Ang Canal Digital; her er vi i ferd med å bytte til Get. I alle fall er det hektisk møtevirksomhet. Antar Get gjerne vil ha 350 nye kunder i en smell.

      Slett
  7. Usikker på det der med tilgivelse. Det er et ikke-tema...
    Til mitt forsvar må jeg si at beslutningen om å pakke inn i iPhone-eske ble tatt sånn ca 1 uke på overtid med barn nr 3, evt sånn ca 1 uke etter fødsel. Hjernen fungerer ikke optimalt da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hormoner og ammetåke unnsylder alt. Han vil forstå det når han blir større. Ganske sikkert.

      Slett