Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 22. februar 2013

Ikke la dem skylde på desken, Håvard!

Kjære Håvard,

Du er langt hjemmefra, nå. Jeg ser det poenget. Tusenvis av mil borte fra mamma eller konemor sitter du på på et ganske kjipt hotell og spiser drittmat mens du venter på å få dra hjem. Du må bare bli ferdig med jobben din først. Jeg forestiller meg at hotellrommet ditt er nokså brunt. Kanskje med innslag av litt grønt - og masse respatex. Sengetøyet er nok ikke i ren bomull. Du har det i det hele tatt nokså semmert.



Alt dette har jeg jo diktet opp, selvsagt. Alt - bortsett fra at du heter Håvard, at du bor på hotell i USA og at du er på jobb. Dette har jeg fra Dagbladet. Så det kan jo hende det er noen andre som har diktet opp akkurat det.

I følge Dagbladet har du opplevd mye spenning det siste døgnet. Det er nemlig funnet et lik i vanntanken på hotellet der du bor. Du forteller at mange av de andre gjestene var bekymret for om de hadde fått i seg smitte, og du er sitert på at du både har dusjet og pusset tennene i det vannet som liket av den unge kvinnen Elisa Lam lå i. Og at du synes det var ekkelt.

Problemet - slik jeg ser det - er ikke at du var villig til å stille opp for Dagbladet. Problemet er at du har blitt fremstilt som en svært selvopptatt og mildt sagt lite empatisk person.

Det er jo slett ikke sikkert at du er det. For all del. Men hvis du i det hele tatt nevnte for den journalisten som intervjuet deg at du synes dette var trist for både Elisa Lam og hennes familie, og at dine tannpuss-lidelser kom langt ned på listen over alt som er vondt og vanskelig i denne jammerdalen, så anbefaler jeg deg å ringe og be om at sitatet ditt blir tatt inn.

Du kan ikke regne med at de endrer overskrift og ingress, for der har de en lei tendens til å skylde på et fenomen som kalles "desken" men du bør få lov til å bli fremstilt som den knakende kjekke karen du kanskje er.

For å minne deg selv på at du er en hyggelig person, vil jeg heretter at du skal nynne litt når du pusser tennene. Det kan dessuten bidra til at du fortrenger det traumet du åpenbart har levd gjennom ved å pusse tennene i noe som kan ha omkranset Elisas kropp. Selvsagt er ikke det noe hyggelig å tenke på, men som man sier i Sverige: man måste jamföra. Noen - antakelig ganske mange - har det mye verre enn deg akkurat nå.

Sangen jeg vil du skal tenke på er den Trond Viggo sang for Flode: Puss, puss, så får du en suss.

Det er til pass for deg.



Vennlig hilsen
Birgitte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar