Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

mandag 1. april 2013

Alias Birgitte

Har I set den danske serie "Borgen"? Jeg mener: Har dere sett den danske serien "Borgen"? Unnskyld, men det er litt vanskelig å legge dansk fra seg når man først har forelsket seg litt i språket. Dessuten er det til forveksling likt norsk noen ganger, så eventuelle skrivefeil eller merkelige formuleringer kan skyldes at hodet mitt har skiftet nasjonalitet.

Jeg understreker igjen at jeg ikke skjønner et ord dansk tale, særlig ikke når de begynner å telle, men jeg leser dansk som en innfødt københavner, og det skulle ikke forundre meg om jeg begynner å adoptere litt av tonefallet. Dansk er jo bare SÅ smukt.

*

Jeg skal ikke legge skjul på at heltinnen i Borgen - som tilfeldigvis heter Birgitte - har hatt en positiv effekt på mitt forhold til dansk. Serien er superbra (danskene forsterker ofte positive ord ved å si "super" foran) og heltinnen - som altså heter Birgitte, sa jeg det? - er et forbilde på alle måter.

Jeg synes liksom jeg har fortjent en oppreising etter at navnet mitt har blitt forbigått i årevis. Hvis det har vært tendenser til at kjendiser har hatt navn som mitt, har de som regel kalt seg Brigitte. Og hvis utlendinger prøver å si navnet mitt, plundrer de sånn at jeg til slutt sier at det er greit at de kaller meg Brigitte.

Noen ganger har jeg hørt noen si "tause Birgitte", men da er det som regel fulgt av "langt fra" eller andre formuleringer som forklarer at jeg er så fjernt fra en smilende pyntedokke som overhode mulig.

Jeg har solt meg i glansen av Borgen en stund nå, men jeg burde ha lært at hovmod står for fall.

*

Noen som har hørt om programmet Kongsvik videregåede? Lene Kongsvik? Kongsvik ungdomsskole?

Lene Kongsvik avbildet i Dagbladet

Lene Kongsvik er kanskje Norges beste komiker. Hun spiller alle karakterene i seriene hun lager selv, og når man ser henne som kvisete ung gutt, så tror man at man faktisk ser på en kvisete ung gutt, og ikke en voksen dame. Hun er en overbevisende bitter, gammel tysklærer, og hun er en arbeidssky hypokonder som helst vil jobbe så lite som mulig. For ikke å snakke om den blonde selverklærte bimboen Kine som går i første klasse på videregående og som mener at tredjeklassejenter er eldgamle.


Ung, desperat gutt
Gammelt tysklærerskinn
Arbeidssky hypokonder
Blondine

Problemet mitt kom da en ny figur ble introdusert på Kongsvik Videregående; Tigermammaen Birgitte.

Tigermamma Birgitte kjører SUV (check), går ikke av veien for å sette langsomme møteledere på plass (check), snakker i mobilen nesten hele tiden (check) og er i det hele tatt fremstilt som en usympatisk  bulldoser.

Ett eller annet sted har jeg et sånt kaninskinn også

Da jeg så henne klarte jeg ikke engang smile. Jeg satt bare og ønsket inderlig at Lene Kongsvik hadde funnet et annet navn på denne usympatiske figuren enn Birgitte.

Jeg var - som danskene sier - mundlam. Altså stum. Men det varte ikke lenge, for det har jeg til felles med både Birgitte Nyborg og Birgitte Tigermamma.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar