Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 5. april 2013

Du kunne vært et sjarmtroll, Kim Jong Un

Normalt leser jeg dødsannonsene aller først, men i dag har jeg fri og dermed blir det nettaviser. Jeg tror kanskje jeg må slutte med denne morbide morgenrutinen, for det er klart at det gjør noe med humøret når man blir bittelitt trist hver gang man ser det svart på hvitt på at noen har forlatt oss.

Jeg leser aviser for å informeres og berøres. Er det en overskrift som sier noe i retning av "partert etter blodig satanistisk øksedrap" kan du regne med et klikk fra meg. Etter jeg har lest noe sånt, blir jeg litt mer redd for å gå i mørke smug om natten, men siden jeg ikke engang går i brede bygater etter mørkets frembrudd, endrer det ikke noe.

*

I dag har jeg - siden jeg har alt for mye tid til overs - gått gjennom toppoppslagene til de fem nettavisene jeg leser oftest. Med ett par hederlig unntak, synes jeg de tar opp viktige saker alle burde være opptatt av.

De to som etter min mening har bommet litt akkurat i dag, er Aftenposten og Dagbladet.

Her er Aftenpostens toppsaker:

Aftenposten 5. april klokken 15.11

Sak nummer 1: Obama har omtalt en statsadvokat som den vakreste statsadvokaten i USA
Det er klart at man ikke trenger å si alt man tenker, og det burde ikke komme som noen overraskelse på Obama at noen kunne bli litt moralske etter en sånn kommentar. Jeg har bare lyst til å si at hvis noen noen gang - og kanskje særlig Obama - hadde annonsert at jeg både var faglig god og den peneste spesialrådgiveren i hele Norge, så hadde jeg ikke blitt det minste fornærmet.

Sak nummer 2: Kongehuset gikk med underskudd
På Twitter var det en som kommenterte dette ganske godt: "Er ikke det naturlig for en ren utgiftspost?" skrev @grabein. Han og jeg er helt på linje i vår økonomiske tenkning. Muligens også når det gjelder monarkiet.

Sak nummer 3: Plattform med 374 personer om bord kunne ha gått rundt
Etter min tid i Statoil på 90-tallet, er jeg opptatt av plattformer. Og at en plattform kunne ha gått rundt, er svært alvorlig. Men er det en toppnyhet? Tror ikke det, gitt.

*

Vi går videre til Dagbladet:

Dagbladet 5. april klokken 15.10

Her er dagens teiteste toppsak: En nerd er nektet inngang på et nerdearrangement. Seriøst? Bare til Dagbladets orientering; jeg er heller ikke interessert i at noen er nektet inngang på Bingo'n eller på Samvirkelaget i Indre Enfold. Tips: Finn ut hva som skjer i utlandet for tiden.

*

Nettavisen og DN.no har like toppsaker:

Nettavisen 5. april klokken 15.11

DN.no 5. april kokken 15.11

Dette er viktig. Sysselsettingsveksten i USA i mars var den laveste på ti måneder. Det kan få en negativ innvirkning på børsen, og da er det ingen som vet hva som skjer. Eller - det er sikkert noen som mener mye om det, men det utfallet er usikkert uansett, tror nå jeg.

For en med en dragning mot bekymringer, er dette skikkelig skummelt. Alle vet at når USA nyser, så får resten av verden et alvorlig utbrudd av influensa, og jeg kan ha litt feber allerede, faktisk.

*

Og så. Endelig en viktig nyhet: VG er dagens vinner:

VG 5. april klokken 15.10

KAN NOEN SNART LEGGE KJEMPEBABYEN OVER ET KNE OG GI HAM FEM KRAFTIGE RAPP OVER MESSINGEN?

Forbannet være alle menn med komplekser. Det er jo åpenbart hva som plager Kim Jong Un; han er så bortskjemt, kort og feit at ingen ville giddet å leke med ham hvis han ikke hadde et par atomraketter på baklomma.

Kjære Kim J. Un: at du er liten og tjukk, er ikke noe problem. Du trenger ikke gå på høyhælte sko av den grunn, men du kunne kanskje vurdere å dele litt av maten din med alle de andre i landet ditt som prøver å overleve på råtten ris og møkkete vann.

Du må slutte med denne vanvittige oppførselsen og overlate farlige ting til de voksne. Vi har skjønt det nå; du vil ha respekt. Men det du må forstå, er at vi ikke kommer til å respektere deg selv om du mot alles formodning skulle klare å fyre av en Taep'o-dong 2 i riktig retning og treffe det du planla.

Her i Norge er vi selvsagt bekymret for at du kan sikte feil vei og treffe Finmark, for vi har ikke tro på at du finner ditt eget rompehull engang. Så lite imponert er vi over deg.

Vi ler oss skvett ihjel over at du lar PR-folkene dine ta bilder av deg når du inspiserer militært materiell, og vi legger ut bilder på Facebook av skoene dine som Dagbladet har publisert først:

Hvem tror du at du lurer, småen?

Nyhetsoppleserne dine - og særlig hun der favoritten din - er rene komikveld for oss. Men når du pisker folk til å grine på kommando, blir vi kvalme. Kvalme, hører du! Seks måneders straff for ikke å grine nok, er helt på trynet. Du burde skamme deg, jeg skjems på dine vegne.

Det at nesten alle aviser i verden skriver om trusselen fra deg, trenger du ikke å bli smigret av. Vi mener det samme alle sammen; du er en latterlig unnskyldning av en mann. Du er en tosk; en liten idiot. Men vi vet at det gjør vondt å få en rakett i hodet uansett hvem den kommer fra, og det er det som gjør oss bekymret. Og det at du er åpenlyst sinnsyk, gjør ikke verden til et mer oversiktelig sted å være.

Mine råd til deg er som følger:

1) Ikke vær flau over utseendet ditt, du kunne vært et sjarmtroll selv med ditt fysiske utgangspunkt. Skjønnhet kommer innenfra, vet du.

2) Fortell de stakkars innbyggerne i landet ditt at hodet ditt dessverre har vært overtatt av utenomjordiske små, grønne menn i flere år, men at de nå har reist tilbake dit de kom fra. Dette vil de stakkars hjernevaskede beinranglene helt sikkert akseptere. Etter det, sier du at de nå - takket være et tilgivende verdenssamfunn - skal få næringsrik mat og stemmerett, forutsatt at de ikke stemmer på deg eller noen i din familie.

3) Krabb ned i et hull.

Du kan takke meg senere. Hvis du ikke velger å bli der. Det er også helt greit.

2 kommentarer:

  1. Premisset for innledningen av ditt innlegg baserer seg på en direkte overførbar sammenligning mellom papiravisenes tabloide format og nettaviser. Dette er feil.

    Det er slik at forsiden på på en papiravis, også kalt salgsplakaten, i hovedtrekk oppsummerer det viktigste i nyhetsbildet - eller kanskje mer nøyaktig det som avisen finner viktigst/mest salgbart.

    En nettavis har den strukturen at artikler kommer fortløpende og dermed legger seg på toppen, nesten uavhengig av innhold. Dette fravikes bare når det er virkelig store nyheter som blir hengene på toppen (mest sannsynlig fordi man antar at det er dette leseren vil ha tak på umiddelbart, eller ut i fra andre forhold som f.eks satt dagsorden, eller ønske om å sette én). En nettavis tjener best på at folk besøker den slik at man kan vise til høye besøkstall når man har med annonsører å gjøre. Nettavisene har derfor mer behov for å ha en følelse av kontinuerlig fornyelse, enn at det viktigste sakene skal henge på toppen.

    Oppsummert: Papiravis = statisk forside, salgsfremmende, preg av hovedsak/viktighet.

    Nettavis: Kontinuerlig fornyelse.

    SvarSlett
  2. Takk! Endelig noen som setter denne Frisch på plass.
    Hun burde vite bedre.

    En kommunikasjonsrådgiver som ikke ser forskjell på papir- og nettaviser er som en lege som ikke ser forskjell på blodpropp og trombose.

    I medievitenskapen blir nettaviser ofte sammenlignet med toalettpapir; den ene saken kommer etter den andre, rekkefølgen bestemmes av av avrivningstidspunktet (publiseringstidspunktet), ikke av redaksjonelle og kommersielle kriterier som til stadighet ødelegger den journalistiske kvaliteten i den gammeldagse papiravisen. Fordi nettavis-redaktører er bundet av at alle sakene må komme etter hverandre er det jo umulig for dem å legge attraktive saker (såkalte salgsplakater) øverst. De er prisgitt den evige nyhetssykelen. Når en brannmann redder en katt fra et tre må Justin Bieber rykke nedover på siden.

    Logikken er helt åpenbar. Man ikke kan rive av det innerste arket av toalettpapirrullen først. De som har forsøkt det oppdager fort at får et alvorlig problem ved neste toalettbesøk.

    Det tragiske er jo at beboerne i Nord-Korea hverken får erfare papiraviser eller nettaviser. Det er kanskje mest tragisk at de ikke har papiraviser, for de kunne jo vært av stor nytte når man tar den ekstreme toalettpapirmangelen i landet med i betraktningen.

    SvarSlett