Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 15. august 2012

Fortell meg ALT

Blir jeg mindre aktiv nå, slår jeg rot. Ikke engang hjernen blir utfordret når dagene tilbringes i en hengekøye. Noen ganger hører jeg bruddstykker av samtaler fra turgåere, men det er sjelden jeg gidder å høre etter hva de sier.

" ... kommer ikke tilbake ... etter huskjøpet ... Margit har fått ...." og andre meningsløse bruddstykker er vanlig, men i dag kom det tre guttunger subbende forbi og siden stemmeleiet deres var så usannsynlig skrikende, var det umulig å ikke høre hva de sa.

"Alder har jo ingenting å si, da!" mente den ene mens stemmen fikk kjørt seg over to oktaver.
"Men hun var jo sikkert minst 21!" pep den andre.
"Eller kanskje 29!" kvekket den tredje.

Det siste holdt de på å le seg ihjel av. 29 år! Eldgammelt.

Og selvsagt er 29 år eldgammelt i forhold til tre guttunger i stemmeskiftet. Jeg synes faktisk de skal holde seg langt unna 21-åringer også.

*

De neste som kom var to unge (i mine øyne, forhistoriske i de tre guttenes øyne) kvinner på rundt 30 med hver sin barnevogn.

"Det går faen ikke an!" sa den ene.
"Nei, jeg merker at jer er dritsur nå," sa den andre.
"Hvis hun ikke kan si mer, kan hun bare ha det så godt!" sa den første.
"Ja, jeg sjekket Facebook nå, og hun har ikke engang skrevet noe om det der!" sa den andre og fikk et oppgitt "Herregud, det går virkelig ikke an!" tilbake.

*

Jeg er SÅ enig.

Her har de antakelig en venninne som har sagt A, uten å fortsette med resten av alfabetet. Før i tiden kunne man si A og komme unna med å si B, men nå er ikke folk fornøyde før man har vrengt sjelen sin og de helnorske Æ, Ø og Å ligger kliss nakne på bakken.

Eller brettes ut på Facebook. Med bilde inkludert tagging av sted og minst tre andre mennesker som var der DA DET SKJEDDE.

*

Jeg irriterer meg grenseløst over folk som skal være mystiske på Facebook. "Fikk supergode nyheter i dag", "Da er fremtiden avgjort" eller (den verste) "Fikk resultatene fra legen. Vet ikke helt hva jeg gjør nå" kan gjerne stå på statuslinjen din hvis du bare er online og sørger for å svare folk når de spør hva du mener.

Men hvis du hakker det ned og klapper sammen Mac'en, trenger du å lære deg skikk og bruk på sosiale medier.

Få det ut. Det gjør deg så godt, at.

Vær hjemme når du inviterer gjester
Det betyr at hvis du begynner å dele opplevelser og meninger, må du følge opp når andre er så hyggelige at de svarer eller stiller deg spørsmål. Og det holder ikke å svare etter to dager. Da har gjestene dine gått videre. Kanskje er de også litt sure. I beste fall har de glemt deg eller bare tenkt at du ikke er så smart.

Bruk telefon, ikke megafon
Hvis du har noe du skal ha sagt til én person, skriver du ikke en melding på vedkommendes vegg. Du bruker mail/chat eller direktemelding (hvis du er på Twitter).

Knips med vett
Ikke legg ut bilder av andre uten at du har fått deres tillatelse. Tillatelsen gjelder ikke hvis de er stup fulle og/eller i halvsøvne.

Tenk på ryktet ditt
Jeg dømmer ingen, og for min del må du gjerne fortelle at du er dritings hver helg eller at du har ligget deg gjennom to hele fotballag, men hvis samtlige statuser fra deg handler om duftende roser, fantastiske ferier, søte svigerefamiler, fantastiske middager og romantiske kjærester, må du regne med at de andre vennene dine synes du er en pompøs dust.

Gi litt
Hvis du er på sosiale medier regelmessig uten å dele noe som helst, må du enten begynne å se på deg selv som en kikker eller en som bare ikke har kommet ordentlig i gang. Det siste er helt greit. Det første er en smule kinky, spør du meg. Går du tur i mørket for å se gjennom vinduene til folk også? Søk hjelp først som sist. Du er i ferd med å tråkke over en grense. Eller bare begynn og del livet ditt på sosiale medier.

Ikke misforstå; jeg mener absolutt ikke at andre trenger å være så åpne som jeg er verken på Facebook, i real life eller i blogginnlegg, men hvis du bare sier A, oppnår du bare å erte opp, irritere eller bekymre dine medmennesker. I alle fall de som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av andres ve og vel - de som bryr seg om deg.

Det siste gjelder forresten ikke meg. Jeg er bare innmari nysgjerrig.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar