Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 29. august 2012

Nesten alfa og omega

DnB reklamerer med et nytt produkt; en innboforsikring for ungdom. Og som den ansvarlige mammaen jeg er, i tillegg til at jeg fungerer både som bank og forsikring for avkom som mister eller ødelegger tingene sine, følte jeg meg i målgruppen. Selv om jeg er et sted midt i mellom min første og andre ungdom.

"Bank fra A til Å". Ja, vel. Hva har dere på Q?

For den andre ungdommen er når man er rablende senil, ikke sant? Når man er like vill, gal og umyndig(gjort) som man var da man var 17 og udødelig?

I alle fall. Reklamen sier at de dekker "alt fra brann til tyveri". Og selv om jeg er et oppegående menneske som en gang har scoret usannsynlig høyt på en IQ-test som både inneholdt matte, logikk og språkforståelse, og som ble overvåket av en streng dame med stoppeklokke, aner jeg ikke hva som befinner seg mellom brann og tyveri.

Trylling, kanskje? Men det er jo nærmest litt sykt å forsikre seg mot trylling. I alle fall når man ikke bor i en sovesal på Galtvort.

Men DnB sier jo at de er "en bank fra A til Å", og hvis man skal bruke samme logikken på ungdomsforsikringen, antok jeg at det måtte være noe mellom B for brann og T for tyveri.

Jeg ringte: 04800.

- Hei, jeg har en sønn som er student, kan du fortelle meg hva innboforsikringen for ungdom dekker?
- Ja, den dekker alt fra brann til tyveri.

- Men hva befinner seg mellom brann og tyveri?
- Det er en normal innboforsikring.

C
- Dekker den utlufting og eventuelle skader hvis en granat med CS-gass har gått av innendørs?
- Det ... tror jeg ikke, nei.

D
- Dekker den lekkasjer fra do?
- Det kommer litt an på.
- An på hva?
- Det må vi i så fall komme tilbake til.

E
- Dekker den etseskader?
- Det står ikke noe om det her.

F
- Dekker den frostskader?
- Den dekker naturskader, hvis det er det du mener.

G
- Dekker den skader påført av gresshopper?
- Det kommer vel inn under naturskader?
- Inne?
- Nei ... kanskje ikke.

H
- Hva med herping?
- Nei, hvis det har vært fest, mener du?
- For eksempel.
- Det er tvilsomt.

I
- Men hvis det er insekter i veggen, hva da?
- Nei, det vil nok huseier måtte ta seg av.

J
- Kan dere dekke jordslag på møbler, for eksempel?
- Nei, det tror jeg ikke.

K
- Hva hvis det har kommet inn en katt og ødelagt en masse mens vinduet har stått åpent?
- Nei, da tror jeg man må ta ansvaret selv.

L
- Løsemidddelskader?
- Det dekkes ikke.

M
- Mugg?
- Nei, det er huseiers ansvar.

N
- Neglesopp?
- Neglesopp???

O
- Hva med søl? Okseblodflekker, for eksempel?
- Hva? Okse?

P
- Men dekker forsikringen pinlige skader?
- Som for eksempel?

Q
- Q-tips i toalettet.
- Nei.

R
- Hva med rust?
- Hvor skulle det vært?
- Det vet da ikke jeg. Det er dere som selger forsikring.

S
- Hva med setningsskader?
- Huseier.

T
- Men tyveri, altså. Den er bankers?
- Ja, under visse forutsetninger.

- Min sønn studerer i utlandet, går det greit?
- Nei, da kan vi dessverre ikke hjelpe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar