Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

lørdag 10. mars 2012

Er du lykkelig?

Har du funnet lykken? Synes du spørsmålet er teit? Jeg er helt enig. Lykken kommer i glimt, og det er ikke engang sikkert at du oppdager den selv om du har den rett under nesa.

Man skal ikke være lykkelig hele tiden, og det er ikke mulig heller. Men målet er selvsagt at man har flere lykkelige øyeblikk enn direkte tragiske og at periodene i mellom er sånn nogenlunde overkommelige. De heldigste av oss har nok en dyp følelse av tilfredshet en god del av tiden, men det er ikke den følelsen jeg snakker om; lykke er ett hakk over. Minst.

Det er enklere å definere det motsatte av lykke, enn å si noe om hva lykke er. Det motsatte av lykke er ikke (nødvendigvis) ulykke, men det kan være tristhet, smerte, hat, uærlighet, ensomhet og håpløshet. Og disse tingene er det ingen som går gjennom livet uten å oppleve. Gid det var så vel, men de som sier noe annet, juger.




Opplevelse av lykke er individuelt. Derfor er det å definere lykke omtrent som å finne svaret på hvor lang en gummistrikk er. Jeg er lykkelig når jeg vet at familien min har det bra (tilgi det politisk korrekte) men jeg kan også oppleve lykke når jeg går ut av en butikk med et par sko eller et skjørt som ropte navnet mitt da jeg kom inn. Den lykkeopplevelsen er imidlertid alltid etterfulgt av elendig samvittighet over å ha brukt opp grusomt mye penger.

Lykke og kommunikasjon henger nøye sammen. I det to mennesker forstår hverandre - rett og slett er på nett - kan lykken være der som et vindpust. Å le sammen, å løse et problem eller å bare la skravla gå og glemme tiden; der nærmer du deg det optimale. Lykke og kjærlighet er også selvsagte parhester, men så er jo også kjærlighet og kommunikasjon avhengige av hverandre.

Hvis du forteller meg at du er lykkelig hele tiden, vil jeg ikke nøle med å kalle deg en naiv idiot eller en løgner. Eller så er du en pompøs tulling som muligens ble født med en sølvskje i munnen, men uheldigvis har fått den stukket opp bak i ettertid.

Det finnes dessverre en del av dem - de litt oppstyltede fasade-showoff’erne. Ofte er det de samme som mener at de fattige kan takke seg selv. Noen ganger tror de også at sykdom er selvvalgt. Hvis de er kvinner, lever de sannsynligvis på sin manns penger og kjemper en daglig kamp for at ikke dialekten de hadde før de giftet seg skal bryte gjennom. Hvis de er menn, er de snart skilt eller dømt til et liv med yngre, betalte kvinner.

Nei. Jeg tror ikke på evig lykke, ikke engang på lykke flere dager i ett strekk. Jeg vil hylle småfeil, krangler, brent mat, tabber, uvær og dårlige tider. Uten slikt hadde lykken nemlig vært umulig å få øye på.

Tenk om vi hadde hatt sol, 27 grader og pent vær hele året. Så lei vi hadde blitt av det ensformige været! Og til dere som elsker ski og ca 5 minus; det er da forfriskende med en liten vinterstorm, eller hva?

Tenk om du alltid fikk det beste du visste til middag? Tenk om du hadde fått alt du ønsker deg? Alltid? For et mareritt.

Hva om du satt på en grønn gren fra du ble født til du falt ned i graven - hadde du ikke savnet at du i det minste kunne se bladene skifte farge?

Selv om jeg ikke kan gi en definisjon på lykke eller en oppskrift på hvordan man skal finne den, vet jeg dette:

1 Det der med at det ikke kommer an på hvordan du har det, men hvordan du tar det, er sant.

2 Vit at lykken også kan finnes på vei mot målet. Eller i et smil eller en hilsen fra en du er glad i. Eller en annen du kanskje kan bli glad i?

3 Tro på det gode, men ikke vær naiv. Hvis du ser på en utstrakt hånd som den første delen av en ørefik, trenger du imidlertid litt mer uskyld i livet ditt.

4 Sett pris på motstand. Det gjør deg sterkere og det gjør motstanden enklere å takle.

5 Vær raus. Jo færre fordommer, jo større menneske. Og omvendt. Tenk på at det er dine fordommer som dømmer deg.

6 Smil. Det er svært sjelden du får en støvel i trynet av den grunn.

Og mens du venter på at lykken skal slå ned i hodet på deg, kan du jo gjøre ditt for at andre skal bli glade. Noen ganger er det nemlig opp til deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar