Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 16. mars 2012

Kiwi er billigst på Rema

Nærbutikken vår, Rema i Sørkedalsveien, gjør sitt beste for å hindre at noen skal gå forbi butikken uten å bli merket av det. Aller helst vil de sikkert ha fotgjengerne inn, men hvis ikke det går, mener Rema åpenbart at både unge, gamle, blinde og barnevogner like gjerne kan komme seg ut i den forholdsvis trafikkerte veien (med fire felt) som går forbi.

På det ikke akkurat brede fortauet, har Rema satt ut tre reklameskilt som forteller om fantastiske tilbud - av en eller annen grunn vil de gjerne fortelle om billig frukt - som utrolig nok virker veldig mye mer fristende ut i eksosen utenfor enn når man kommer inn.

Rema 1000 i Sørkedalsveien er en møkkete, trang og trist butikk. Og da har jeg ikke sagt et ord om de som står bak kassen, for det ville vært ufint av meg, men et hint er at «de står» og ikke sitter, for ingen av dem jeg har sett ville fått plass på én stol. De måtte minst hatt to.

I dag hadde de tre reklameskiltene fått selskap av to jyplinger som reklamerte for Fjordkraft. De hadde riktignok fått en stand rett innenfor skyvedørene, men de holdt seg ikke der: «Hei! Hvilket strømselskap bruker du i dag?» «Akkurat det samme som jeg gjør i morgen. Fløtt deg!».

Denne masingen fra de kvisete tenåringene som neppe visste forskjellen på en strømleverandør og en nettleverandør gjorde plassen på fortauet enda mindre. Da jeg passerte første gang, hadde i tillegg en kunde bundet fast hundene sine utenfor.

Jeg gikk forbi. Og gikk tilbake. For i dag var det ikke bare frukt Rema reklamerte for.

Rema 1000 hadde nemlig behov for å fortelle at de hadde kommet på forsiden av VG. (Ooooo. Hvem ha'kke det, liksom.)



Og det måtte jo foreviges.

Særlig når det neste skiltet sier «Kiwi 4 for 10,-» I Kiwibutikkgrønn skrift, til og med. Som for å minne alle på at «Kiwi - butikkjeden som mener helsedirektøren har rett når han sier ett eller annet om at sammenhengen mellom moms på frukt og helse sannsynligvis er riktig ..." - den er billig, den!

Åååå, så dum den reklamen er. Det mest irriterende er når den går på tv. Måtte de velge den menneskelige varianten av Lille Trille til å gå rundt i butikken og messe? Og måtte han ha GULE brilleglass?


Mat er dyrt i dette landet. Likevel velger en masse mennesker å gå over veien til Meny eller Centra for å kjøpe melk og brød. Jeg antar det er av estetiske hensyn. Eller hygieniske. Jeg er ikke sikker på grunnen, for det er uhyre sjelden jeg handler mat - min styrke ligger i å skrive handlelister, så tar jeg heller igjen shoppingen på andre varegrupper.

Det er naturligvis en bevisst tanke bak dette; jeg kan argumentere med at jeg faktisk ikke bruker så mye penger (men at han som kjøper maten bruker en masse!), og dessuten slipper jeg å bære så tunge ting. Et par sko veier mye mindre enn en halvannen liter Farris. For eksempel. Men i rettferdighetens navn skal det sies at hvis man legger sammen alle shoppingbagene jeg har hatt med hjem i årenes løp, kommer det nok opp i en del kilo, det også.

Dessuten er det logikk i min nesten manglende matshopping; jeg spiser jo ikke så mye. Gi meg en spiseskje tran, 1,5 dl havregryn, 2,5 dl melk og en teskje honning hver morgen, så kan jeg shoppe sko i flere timer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar