Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 18. april 2012

Pinnedyrenes vårmote

Motesider på nettet og dameblader i papir vil gjerne fortelle meg om vårens trender. Sterke farger, duse farger, lange og korte skjørt, trange og vide bukser. Jeg må være stokk dum, for jeg klarer ikke se noen trend i dette. Det er til forveksling lik våren 2011.

Når mer eller mindre selvutnevnte moteeksperter - hva skal til for å bli det? - avslutter en lang harang med å si «men best av alt er at du finner din egen stil» eller (enda bedre) «men egentlig er jo alt lov i år» sukker jeg litt og tenker at de to minuttene jeg har brukt på å lese den teite teksten er minutter jeg aldri får igjen. Ikke har jeg lært noe heller - og verst av alt; neste gang et glanset magasin frister meg med teksten «Dette MÅ du ha i sommer» eller «Finn jeansen som får baken din til å se best ut», så kommer jeg sikkert til å kjøpe det.

Men ikke før jeg har slått fast at det jeg leser er totalt uten verdi og at jeg gudskjelov er en voksen dame som ikke lar meg påvirke av alt dette mølet, er jeg på vei ut for å svi av en del tusen på en sort bukse som selv ikke jeg kan skille fra minst to av de jeg har fra før.

Klesskapet mitt er nokså velfylt. Det er forresten et lite rom, ikke et skap. Og plassen er så godt utnyttet at IKEA-designere burde vært på studietur der inne.

Likevel aner jeg ikke hva jeg skal ha på meg neste gang jeg må vise meg ute blant folk. Jeg kan i alle fall ikke ha den siste kjolen jeg kjøpte - en Yamamoto som var så dyr at jeg antakelig bare kan ha den hengende i skapet. Og siden jeg ikke vet om de andre kommer i bukser eller kjoler, er det nok tryggest å kjøpe noe helt nytt. Aller helst både en kjole og en bukse, kanskje. Hvis jeg går for bukse, må jeg jo forresten også ha en slags topp.

Jeg sniktitter i et av bladene for å å være på den sikre siden. Der ser jeg en glitrende sak som er nesten lik en jeg har hengende, men selvsagt i en annen nyanse av lilla. Kjøp, kjøp, kjøp. Pokker, jeg holdt nesten på å glemme sko. La meg se; våren 2012 skal de visst være sandalaktige. Pokker igjen. Jeg hadde nemlig det samme problemet i fjor; sandaler over hele linja. Mine føtter kler best spisse pumps.

I den siste artikkelen jeg leste, skulle man visstnok kle seg som om man var på safari, men illustrasjonen viser en dame som har badedrakt, trenchcoat og snørestøvler med åpen tå. Et mer upraktisk antrekk et sted der det er livsfarlige slanger, skal man lete lenge etter.

Alle bildene er hentet fra http://minmote.no/index.php/2012/04/motevaren-2012-dette-er-de-største-trendene/

Idretten har visst også inspirert et par designere, men tenkte de på at de også skulle få solgt dette? 


Hvis du ikke orker å ta av deg pysjen når du står opp om morgenen, er det bare å kaste på seg en jakke å gå ut i våren 2012:



Konklusjonen på dagens studie «trender i vårmoten» er at det nærmeste man kommer en trend uansett år og årstid er at man kan kle seg i hva som helst hvis man bare har vekt og form som et pinnedyr og for øvrig er rundt ca 19 år. Uoppnåelig for et stort flertall av oss. Kanskje ikke engang ønskelig.

Den eneste kreasjonen jeg likte i artikkelen jeg leste i dag, var denne: 

 

Men jeg innser jo at jeg ikke hadde kledd den flagrende saken like godt som modellen på bildet, dessuten har jeg et prinsipp om å ikke bruke mer penger på en kjole enn det min mann bruker på en bil. 

Inntil videre, i alle fall.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar