Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 31. mai 2012

Når det er bensintanken som teller

Lidenskap er sexy. Nesten uansett hva det er. Jeg har ikke en eneste en. Noen tror sikkert at jeg er lidenskaplig opptatt av sko og diamanter, men så langt vil jeg ikke trekke det. For en lidenskap må være sterkere enn å trekkes mot butikkvinduer, lese bøker om emnet og kjøpe litt nå og da.

En lidenskap må være altoppslukende.

Noen i min nærmeste familie har amerikanske biler som sin lidenskap. I går kveld hørte jeg på motorduren fra en Corvette 1974 i timesvis fordi den lidenskaplige har surfet internett rundt etter forklaringen på et problem som kan ha hatt noe å gjøre med ekspansjonstanken.

Hvis det finnes på en Corvette 1974-modell.

Jeg tar høyde for at hjernen min ikke alltid er helt med når han forklarer. Men så vet ikke han så mye om sko heller.

For å utvide min horisont, og for å forstå mer når han snakker (legg merke til at jeg ikke skriver «snakker om biler» men bare «snakker») har jeg nå lest et helt nummer av bladet Amcar.

Her er hva jeg har lært 
1 Avisene fulle av innlegg mot bomstasjoner (det står i lederen)
For å sjekke påstanden, har jeg lest gjennom tre tilfeldige aviser. Ingen innlegg mot bomstasjoner, men ett som oppfordret til å skrape opp SUV’er for å øke forsikringspremien på dem slik at ingen har råd til å kjøpe slike.

SUV’er er nemlig bare for rike mennesker, og rike mennesker er egoistiske og onde, og den ENESTE grunnen til at de kjører SUV er fordi de vet at de sannsynligvis vil overleve en ulykke med en mer stusselig bil. Amcar-lederen liker heller ikke SUV-eiere. Jeg har en Volvo XC 90.

2 Forsikringsselskapet If har en reklame som er spesialtilpasset menn
Teksten er «Pappa lover å passe på deg for alltid». Den er illustrert med en pappa som gjerne kan ha kommet rett fra smøregraven og en liten prinsesse med olje på strømpebukseknærne.

Av dette lærer jeg at a) Amcar har flest mannlige lesere (for If har sikkert en proff markedsavdeling som har styring på sånt) og b) jeg er ikke i målgruppen, for jeg synes rekalmen var teit og tendensiøs. Men jeg innser at det er vanskelig å lage reklame for forsikring uten å spille på folks frykt for å dø eller bli grønnsaker.

3 Den 26.-28. oktober skal det være motorshow på Lillestrøm
Jeg er dessverre veldig opptatt akkurat de dagene. Da skal jeg støvsuge under sengene. Den 25.-26 august går med til å planlegge støvsugingen. Uheldig nok faller det sammen med motorfestivalen på Rudskogen.

På min bursdag skal det for øvrig være «crusing» i Lillestrøm og de anslår at ca 3.000 amcars vil være der. For å si det forsiktig: Det er skilsmissegrunn å ta meg med til Lillestrøm for å feire. Sånn «tilfeldigvis».

4 En 67 Plymouth Valiant Signet er «bygd for gata»
Dumme meg som trodde stort sett de fleste biler var det. Bilens eier bruker hjelm når han kjører den. Og de sier at SUV-eiere er egoistiske bare fordi de vil overleve ...

5 En fyr som heter Inge har en amcar for «ethvert behov»
Jeg innrømmer at jeg tenker koffert og fniser enda. Dessuten har Inge et veldig spesielt slips. Du trodde kanskje at det var et lisseslips? Fy skam deg. De fordommene må du plukke av deg. Slipset har bilder av oljepumper i solnedgang. Jeg tuller ikke.



6 Amcar Follo har 185 medlemmer og ble stiftet i 2005
Jeg måtte gå en runde med mine egne fordommer da jeg leste at sekretæren var en mann.

7 Et firma som heter JetCarrier.com lar en smilende dame som har sydd seg en bikini av det amerikanske flagget fortelle at bildeler kan bestilles billig fra USA
Direkte. Mind you.

Bildeler og bikinikledde damer har åpenbart noe til felles (som jeg ikke greier å få tak i) for jammen benytter ikke Steinar Stolen AS en halvnaken dame som blikkfang også. Steinar har «Alt i Amerikanske Bildeler». Og et overskudd av store bokstaver. Jeg lurer mest på hvordan hans amerikanske forretningsforbindelser reagerer på etternavnet hans.

8 Firmaet Classic AUTO PARTS burde bruke noen minutter på å korrekturlese annonsene sine 
«Deler til amerikansk produserte biler - Unsett årsmodell»

9 «Matching numbers» er viktig
Det betyr at hele drivlinjen (motor, girkasse og differensialen hele veien til bakhjulene) ramme og karosseri er originale - helt fra bilen var nyfødt.

(Hvis dette ble riktig, er jeg jaggu god.)

10 Det er en skamplett på norske registreringsbestemmelser
Fysjom! Amcar-bladet har nemlig avdekket at en supersjelden (ikke min beskrivelse) 2011 Chevrolet Camaro Indy Pace Car ikke får bli norsk statsborger, unnskyld - jeg ble visst litt revet med; bilen får ikke norske skilt fordi den har vært registrert på forhandleren den ble solgt av. Og det gjelder ikke i Norge. Som Amcar-bladet sier: «Forstå det den som kan ...»

Jeg skjønner ikke en dritt.

Konklusjon
Jeg synes vel ikke jeg har gjort så store fremskritt når det gjelder å forstå min manns lidenskap, men i slike tilfeller får man jo forsøke å finne et minste felles multiplum, og det har jeg i det minste greid:

Vi liker blanke ting begge to; han liker krom, jeg liker platina og hvitt gull særlig i kombinasjon med diamanter. 

Jeg bruker størrelse 50
Forgasseren på en Corvette 1974 som er produsert i april


Også liker vi meg. Det får holde.

2 kommentarer:

  1. Du har jo lidenskap. Av en annen verden!

    SvarSlett
  2. Du tenker på den der jeg henger ut familien min når anledningen byr seg?

    SvarSlett