Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 17. juni 2012

Kjære smoothie-blender

Kjære nyinnkjøpte blender,

Nå er det opp til deg. Jeg har gitt opp alt annet. Hvis ikke du kan gjøre meg til et bedre, tynnere og sunnere menneske, er alt forbi.

Bare for at du skal forstå hvor viktig du er for meg, vil jeg nå liste opp ulike ting jeg har prøvd uten at det har hatt effekt:

Piller
På 90-tallet lot jeg meg rive med av en reklame som sa at hvis jeg bare spiste to piller hver dag, ville jeg få like stram ansiktshud som Inger Lise Rypdal når jeg var 50. Jeg poppet piller i flere år, før jeg innså at jeg allered som 35-åring hadde flere rynker enn Inger Lise Rypdal noen sinne ville få.



For sikkerhets skyld fortsatte jeg med pillene noen år til. Jeg har regnet ut at hvis jeg hadde spart pengene i stedet for å legge dem igjen i helsekostbutikken, kunne jeg antakelig ansatt en egen blender-kokk.

Ultralyd
Så fant jeg ut at man kan fjerne fett uten å bruke kniv. En maskin skulle drepe fettceller med ultralyd og etter det var det visstnok bare å ta på seg bikinien.

Det var det ikke. Ikke noen av mine bikinier, i alle fall.

Det kan selvsagt ha sammenheng med at jeg la i meg en bøtte med Ben&Jerry’s etter hver behandling. Fordi jeg fortjente det. Og fordi jeg tenkte at jeg nullet ut effekten av isen.

At det også nullet ut effekten av behandlingen, slo meg ikke.

Restylane
Jeg begynte å ta Restylane. Det kostet meg 7.000 kroner hver gang, og siden jeg alltid ligger på høyre side når jeg sover, ble Restylanen fortere borte der ansiktet traff puten. 

Annen hver måned så jeg altså litt slagrammet ut, før jeg igjen ble sprøytet full av stoffet, og det eneste som var mer slunkent enn mitt høyre kinn var den hemmelige kleskontoen min.

Det førte til at jeg måtte gå løs på felleskontoen når jeg skulle kjøpe sko. Og slikt blir det jo bare bråk av når man har en mann som ikke forstår at et par skikkelige sko ofte koster minst 4.000 kroner.

Shopping
Tingenes iboende faenskap gjør at hvis du kjøper et plagg du virkelig setter pris på, kan du nesten være sikker på at det ikke vil passe etter et par uker. Jeg bestemte meg for å lure tingenes iboende faenskap, og kjøpte en kjempedyr kashmirbukse som var litt for stor. Teorien var at jeg skulle gå ned i vekt slik at den ble enda mer romslig og dermed helt ubrukelig. Det var dyrt, men verdt det, tenkte jeg.

Når jeg nå ser tilbake og prøver å forstå logikken, aner jeg ikke hva jeg tenkte på. Det har i alle fall ikke virket etter hensikten. Buksen kan ikke brukes, men det er bare fordi stoffet er så utrolig skjørt og fordi vi har en hund som spiser kashmir. Ikke fordi jeg er blitt for tynn.

Trening
Så fant jeg ut at trening var veien til lykken. 

Jeg skal være så ærlig å si at det ikke først og fremst var selve treningen som var attraktiv, men etter å ha blitt pumpet full av propaganda om at treningstøy er den nye lille sorte, gikk jeg berserk i en sportsbutikk, og etter det måtte jeg jo nesten begynne å bruke alt jeg hadde handlet inn.

Jeg meldte meg inn på Elixia. Og på Evo. Og en stund hadde jeg til og med et medlemskap på Holmenkollen Fitness, men det fikk jeg aldri brukt.

Siden jeg tross alt er litt realistisk på gode dager, innså jeg at jeg har alt for mange gode unnskyldninger for å la være å dra på trening, så jeg fylte opp stuen med en ellipsemaskin, en power plate, en rockering og en diger ball. 

For at jeg alltid skal ha mulighet til å svi av noen kalorier, kjøpte jeg ellipsemaskiner til hyttene våre også. Pluss rockeringer, men det var jo en mindre investering.

Hver gang familien ymter frempå om at det er litt fullt her inne, trekker jeg frem helsekortet og et par krokodilletårer og spør dem om de vil at jeg skal bare ligge her og dø. Og det har de så langt ikke sagt rett ut at de vil.


Kjære blender,
som du skjønner trenger jeg hjelp.

Etter hva jeg har forstått, er alt som kommer ut av en blender sunt, og jeg lover bare å drikke mat som kommer fra deg hvis du på din side garanterer at jeg blir slank, smart og rynkefri.

Jeg har bare et par spørsmål; er det ok å blande Fruktnøtt og vaniljeis? Eller muffins og vaniljesaus? Hvis ja, tror jeg vi to kommer til å ha det riktig fint sammen. 

Din Birgitte


Jeg er spesielt spent på rensefunksjonen og håper
egentlig på at det kommer noen og vasker den for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar