Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

lørdag 3. mars 2012

Lies, damned lies and statistics

Er KrFs Hareide homse? Er Stoltenberg homse? Ikke vet jeg, og det bryr meg midt i ryggen. Jeg klarer ikke forstå hvorfor seksuell legning engang er et tema. Derfor skjønner jeg heller ikke hvorfor enkelte klarer å bli så opprørte over at noen mennesker av samme kjønn lever sammen, eller at de har barn selv om det er ikke er naturen som har bidratt direkte.

«Det er ikke naturlig!» sier homsehaterne. Nei vel? Jeg vil påstå det motsatte. Kjærlighet er det mest naturlige som finnes og det er dessuten en drøss av barn i verden som trenger gode og fornuftige foreldre.

Og la oss se litt nærmere på naturen og det naturlige; Tornadoer, tsunamier og jordskjelv er naturlige; naturen har med andre ord en tendens til å rævkjøre oss uansett legning.

«Det står i Bibelen at det er synd!» sier de selvhøytidlige tullingene som jeg mistenker kommer til å ha en svært opplysende samtale med St. Peter. Men la oss ikke bruke tid på dem. St. Peter tar seg av den biten. Og det er ikke sikkert det blir så lenge til heller. Gjennomsnittsalderen på disse nidkjære debattantene er ganske høy.

En av disse to er St. Peter:




Nei, jeg bryr meg ikke om hva du gjør under dynen. Statistisk sett er det visst ikke stort annet en soving uansett. Etter noen års samliv. Selv om min mann og jeg er noe uenige i hvordan den statistikken skal tolkes.

Man kan nemlig underbygge et hvert standpunkt med statistikk. Og med sitater fra Bibelen. Utfordringen er å ikke misbruke noe av det.

Jeg ønsker meg tre ting;

1 fred i verden (egentlig står det en skinnveske fra Hermes på førsteplass, men det virket så politisk ukorrekt),
2 utrydding av all PMS og
3 skap som bare inneholder klær, sko og vesker. Ingen mennesker, altså.

Skap er ofte trange, og selv om mitt er ganske stort, hadde det ikke blitt mye plass til kjoler hvis Hareide eller andre skulle brukt plassen i hjørnet. «Se til helvete å komme deg ut av skapet mitt!» måtte jeg sagt da.

Og det hadde selvsagt vært av hensyn til kjolene, men også til skaphomsen. For selv om jeg elsker klær, sko og vesker, er det ikke i skapet man finner den ekte kjærligheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar