Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 26. juni 2012

Jeg er Birgitte

Jeg vet hvem jeg er, men har problemer med å si hva jeg er. Jente, kvinne, dame, kjerring, bitch ... det beste alternativet så langt er «ikke en mann».

Det er ytterst sjelden jeg trenger å si «Jeg er en ...», for normalt sier jeg bare hva jeg heter og eventuelt hva jeg jobber med, så problemet er ikke stort, men jeg irriterer meg likevel over at det ligger så mye i disse beskrivelsene på oss som ikke er menn at det nesten er en belastning både å høre dem og å bruke dem.

Se bare her:

Han er en mann
Ok. En fullgod forklaring uten forstyrrende assosiasjoner. Ferdig snakka.

Jeg er en jente 
Med mindre du faktisk er under 20 år får du ikke lov til å si at du er en jente. Det er ekkelt. Skjerp deg.

Jeg er en kvinne 
Å, jasså, er du det, du ja. Å si at du er en kvinne, er så pompøst at det like gjerne kunne vært skrevet med q - quinde. (Nei, jeg er ikke sur. Eller jo, kanskje litt.)

Jeg er et kvinnfolk
Jaha. Og akkurat hvor grepa mener du selv at du er? Knøl.

Jeg er en dame 
Så du mener at dritten din lukter blomster? Dame, du lissom. Kjerring.

Jeg er en kjerring 
Hårruller, rullings og skittenblå morgenkåpe til langt utpå ettermiddagen? Taper.

Jeg er en bitch 
Ja, det sier de alle sammen. Hva har du gjort, da, tøffingen? Du er kanskje en av dem som "bare sier det som det er"? Idiot.

Jeg er en medsøster
Vel. Du er ikke i slekt med meg. Fløtt deg.

Jeg er en berte
Hahahaha. Så du tror du er sexy? Schtøgga.

Jeg er en datter/mamma/kone/hustru (gud forby) /elskerinne (OMG)
GET A LIFE!

Ordet 'kvinne' har samme opprinnelse som det engelske 'queen'. 'Dame' kommer fra det latinske ordet 'domina', og det franske 'madame' er også utledet fra det latinske ordet.

Ubrukelig informasjon. 'Domina' har jo minst én åpenbar konnotasjon (lakk og lær), og ingen her i huset ville antydet at jeg var verdig som en dronning i noen som helst sammenhenger.

Pussig nok er både 'kvinne' og 'dame' ord som er helt akseptable hvis de settes sammen med andre ord. Kvinnerollen, kvinnekamp, kvinneyrker, damesko, damegardreobe og dameklær går helt fint.

Det samme er ikke alltid tilfellet med ordene mann, gubbe, tosk eller herre. 'Mannekamp' er jo helt ubrukelig som ord og omtrent like dumt å tenke på som hanekamp. Vi sier heller ikke 'manneyrker', i frykt for at noen mener at vi ikke tror at kvinner kan gjøre akkurat det samme som menn.

'Herreklubb' er noe av det dummeste jeg vet om, så det gidder jeg ikke engang kommentere, men hvis du er en av dem som åpent går rundt og sier at du frekventerer en herreklubb, så håper jeg for din skyld at du er mer enn 90 år. Hvis ikke er du bare gammeldags, trangsynt og sannsynligvis ikke så høy og mørk som du tror.

Jeg trenger heldigvis sjelden å fortelle hvilket kjønn jeg tilhører, men det er jo ofte man trenger å omtale andre: «En dame/mamma/kjerring/bitch/jente jeg kjenner ...».

See? Jeg ender opp med å omtale andre hunkjønn som damer.

Som altså kommer fra ordet domina. Som betyr herskerinne.

Og vi må vel være ærlige nok til å si at det ikke alltid er helt korrekt. I alle fall ikke i mitt tilfelle.

PS For øvrig foreslo min eldste sønn akkurat at jeg kunne si "Jeg er utilregnelig på Internett". Og han aner ikke engang hva jeg sitter og skriver om.



Her er to fisker av samme art; Blåstål (hannfisk) og Rødnebb (hunnfisk).
Alle fødes som hunnfisk, men skifter kjønn når de er mellom syv og tretten år.
Hvis de kunne snakke, hadde de kanskje sagt "Jeg er en hermafroditt",
men de sier nok bare "blubb, blubb, blubb".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar