Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 10. juni 2012

Overklassehøns

Om Kinderegg skal forbys eller ikke, bryr meg ikke stort. Jeg synes sjokoladen er kvalmende (men har jeg ikke noe annet, går den selvsagt ned) og lekene er jo bare søppel. Lekene i Happy Meal er så vidt jeg husker også bare søppel.

Søppel og en evig kilde til sutring enten fordi leken ikke likner på den på reklamen eller fordi Mac'ern er utsolgt for akkurat den leken ungen hadde ønsket seg. Og når man tenker på at foreldre tyr til McDonald's fordi de i utgangspunktet er utslitte og ønsker å slippe unna middagslagingen en gang i blant, er det egentlig rart at ikke en eller annen har kommet på å forby det for lenge siden.

Når jeg tenker meg om, må både Kinderegg og Happy Meal gjerne forsvinne fra planetens overflate. Jeg kommer ikke til å sørge. Og jeg klarer heller ikke presse frem en tåre på vegne av produsentene som mener at de blir urettferdig behandlet.

Verden ER urettferdig.

Heldigvis er det ingen som vil forby egg fra høns. I alle fall ikke de frittgående. Akkurat nå har jeg spist et egg fra en lykkelig høne som bare har spist økologisk fôr i hele sitt liv og som la egget bare fem minutter før jeg puttet det i en gryte med kokende vann.

Høna har stamtavle og blant høner er hun omtrent adelig, etter hva jeg har forstått. Og jeg må virkelig si at hvis annen adel kan presse ut noe så utsøkt, er jeg for å gjeninnføre både hertuginner og grever asap, og jeg kan til og med gå med på å beholde monarkiet. Forutsatt at de gjør like mye nytte for seg, altså.

Dette egget smakte mye bedre enn alle andre egg jeg har spist til sammen. Det var rett og slett både elegant og utsøkt, og det lot seg ikke en gang ødelegge av mine kokekunster. Også var det bitte lite. Det kom nok av den adelige stumpen til høna, tenker jeg. 

Siden egget var for lite for eggeglasset,
og siden høna muligens hadde blått blod,
måtte det bli en standsmessig eggeholder på ca 3 karat.

Hvis helsemyndighetene skulle bli lei av å kjempe MOT leker og snop, mener jeg at de bør begynne å kjempe FOR noe. Sånt er det mye enklere å få sympati for også. De trenger ikke engang være så kreative - mange av de beste oppfinnelsene er jo allerede funnet opp. Jeg trenger ikke gå lenger enn til hjulet. Og forbrenningsmotoren. Og frysebokser.

Ta disse tre elementene; hjul, motor, kjøleelement. Hva får du da? Jo! En bil fra Hjem-is! Og hvis vi - politisk korrekte som vi er - fjerner sukkeret og den irriterende bjella og erstatter det med egg og en valgfri sms-varsling, har vi en genial ide som et hvilket som helst politisk parti gjerne må profilere seg på.

«Hjem-egg»!

Du får ferske egg rett på døren og kan bli sunn og frisk bare ved hjelp av en gryte med kokende vann.

Og det er jo tre ting på en gang. Minst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar