Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 30. desember 2015

Da jeg slo opp med 007

Kjære James,

Du har vært min plan B siden jeg giftet meg i 1997. Selv om du ikke har visst om det, og selv om vi ikke har vært sammen, trenger jeg - for min egen skyld - å bryte med deg. Du er heretter ikke engang plan J.

Dette er litt utypisk meg, for jeg har alltid en plan B uansett om det er en kjørerute eller om det er middagsforslag. "Du vil ikke ha grøt, nei. Ok, da kan du stikke ned å kjøpe deg sushi." Jeg trenger ikke engang å tenke meg om, for jeg har tenkt før situasjonen oppstår.

Plan B iverksettes normalt umiddelbart etter at plan A går i dass, men når det gjelder store, seriøse ting, er plan B alltid å prøve plan A en gang til. Nå står jeg altså igjen med plan A (min kjære) to ganger, etter det (Gud forby) har jeg ingen. Jeg får bare håpe at han holder ut minst ett år til. Også ett år etter det, og så videre.

*

Tilbake til deg, James. Du er for gammeldags. Moderne kvinner (som meg) vil ikke ha mannfolk som behandler kvinner som pynt i livet sitt. Du skjønner, James, det blir for teit.

Hvor mange ganger har du reddet en dame i overhengende fare nå? La oss si minst én i hver film, hva? Så minst 24, altså.

Og hvor mange har du feid over? Altså ligget med? Minst 24! Antakelig det dobbelte! (Noen har tatt seg bryet med å regne på det, faktisk.) Det er godt mulig det er et normalt antall sexpartnere for menn i din alder, men husket du kondom? I think not!

S.P.E.C.T.R.E.
SPecial Executive for Counter-intelligence, Terrorism, Revenge, Extortion

For jeg kommer nemlig akkurat fra din siste film nå, og den ene gangen du hoppet i sengen med en dame, hadde du akkurat blitt banke gul og blå av en skurk. Ikke pokker om du hadde prevensjon i lommen etter den filleristingen.

Damen du var sammen med ble slått i svime to ganger i løpet av kampen, er du sikker på at hun var ved sine fulle fem? Burde du ikke ha sjekket hodet hennes først?

Dessuten. Kan du ikke snart skille krig og kjærlighet? Jeg gidder ikke betale 120 kroner for å se deg forføre ett og annet kvinnfolk i en helt usannsynlig sammenheng! Det er bare så 1900-tallet å ligge med enken etter en mafiaskurk bare timer etter begravelsen hans.

Sorry, James, men det er bare forstyrrende.

*

En annen ting som var forstyrrende i løpet av de  to og en halv timene filmen varte, var at damen som satt ved siden av meg hadde tatt med seg barna sine. På anslagsvis seks og åtte år.

Minst to personer har syndet her: Hun som kjøpte billettene og han som slapp dem inn. Den ene ungen begynte å snakke som en baby etter at han så en fyr som fikk øynene presset ut, og jeg er alvorlig bekymret for hans psykiske fremtid. (Ungen, ikke han som fikk øynene presset inn i skallen. Han som ble blind, døde rett etter. Jeg tror det var noe med nakken.)

*

Men at mindreårige blir utsatt for voldelige scener er jo ikke din feil, James. Du hadde antakelig behersket deg hvis du visste at det var barn til stede. Barn kommer vel i klasse med kvinner? Mennesker som har beskyttelsesbehov?

Det jeg prøver å si her, er ikke at du er en mannsgris som mener at kvinner er det svake kjønn. Det har jeg ingen holdepunkt for å si. Jeg mener heller ikke at dette er den mest klissete filmen du har vært med i. Jeg mener bare at den romantiske delen av historiene dine kanskje kan droppes neste gang du kommer ut for en grusom skurk. Det tar fokus vekk fra storyen, ser du. Dessuten virker det litt påtatt. Og som sagt forholdsvis gammeldags.

*

Jeg har derfor følgende råd til deg:
Ikke ligg med alle damene i filmene dine
Husk kondom hvis du likevel gjør det (altså ligger med noen)
Sjekk om damene du vil ha til sengs er vel bevart og at de samtykker (det er nemlig store muligheter for at de lider av ett eller annet sjokk)
Ikke tro at skurkene er døde bare fordi de ligger nede med halve hodet i en blodpøl
Drep de onde én gang for mye heller enn én gang for lite (husk Glenn Close i sluttscenen av Farlig begjær - alle trodde kaninkokeren var død, men BØ! der kom hun opp av badekaret som troll av eske)

Med håp om en ny film snart og et godt nytt år,

Din forhenværende Birgitte

2 kommentarer:

  1. Ha,ha,ha...ler meg skakk!

    Et godt nytt år ønskes deg og dine....og jeg ser frem til flere fornøyelige betraktninger fra Heder og Galle i 2016

    SvarSlett