Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 18. desember 2015

Strålende

Mange ønsker å se fremtiden sin. Jeg har også ønsket det.

Frem til i dag.

*

Mine fridager brukes stort sett til ikke-medisinsk livsforlengende behandling. Når jeg har fri, skal alt som ikke er gjort på en stund bli fikset på og strammet opp. En god venninne har innført begrepet "Robinson-looken", og det er relevant her. Uønsket hårvekst, for lang hårvekst, for lange negler, slapp hud og for dype rynker ... you name it, I've a plan for removing it.

*

En drøy time etter jeg gikk av vakt klokken åtte i morges, satt jeg og så på at neglene mine fikk ny farge - litt dypere rød og litt mer skimrende enn sist, men det er jo tross alt jul. To timer etter at jeg var ferdig der, var det tid for en grundig foryngelse av huden i ansiktet.

Det er ganske pussig hvor stor forskjell det er på det mentale og det fysiske: Jeg er i et strålende humør inni meg, men ansiktshuden ser ut som den holder på å dø, og det er jo ikke strålende på noen som helst måte.

*

Ordet strålende har jo en viss forbindelse med ordet stråle. En solstråle er jo strålende. (Beklager at jeg mater deg med teskje, jeg er skadd etter et langt liv med tidvis nærkontakt med menneskelig tung materie.)

Pussig nok viser det seg at det faktisk er solstråler som har skylden for at jeg ikke på noen måte ser strålende ut. Man skulle jo virkelig tro at det var omvendt, men nei.

Nå er det strengt tatt jeg, og ikke solen, som har skylden for strålingsskadene jeg har, og la meg med en gang nevne at å smøre seg med jordnøttolje mens man sitter og soler seg i 900 meters høyde med aluminiumsfolie under haken, ikke er smart på lang sikt. Det er ikke smart på kort sikt heller, med mindre du synes at det er kult å se ut som en opphisset bavianrumpe i trynet.

*

Solskader forårsaket av solstråler kan bekjempes med laserstråler. Er det ikke fint? Laser er løsningen, altså, og det er jo passende nå i disse Star Wars-tider.

*

- Er det vondt? spurte sykepleieren mens hun ... laserte (?) meg.

Behandlingen består i at jeg ligger i en deilig stol mens en laser...dings (?) blir ført frem og tilbake over ansiktet mitt.

- Ikke i det hele tatt! sa jeg som nøt stolen og den lille prikkingen i huden.

Jeg har gjort dette før, så jeg visste hva jeg gikk til. Før jeg var til laser...ing (?) første gang, var jeg full av brune leverflekker. Jeg hadde like mange flekker i ansiktet som min mormor på 96, og hun har minst 75 års erfaring med intens soling.

Etter et par behandlinger var flekkene borte. Det er nesten magisk.

*

Gitt dagens speilbilde, var jeg klar for en tøffere behandling enn de jeg har hatt før. Jeg ba om full overhaling. Først var det imidlertid tid for å fotografere hudens indre liv. Eller indre lag, om du vil.

Se! Jeg er på TV!

Og det var da jeg fikk et glimt av fremtiden:

Jeg så meg selv som 200-åring.

Det er så trist

Dette er nesten tristere. Jeg har aldri kledd gulbrunt.

Det var så fryktelig at jeg nesten begynte å grine av selvmedlidenhet. Maskinen som analyserte huden min fant flere solskader enn jeg trodde det var mulig å få plass til i det lille fjeset mitt. Jeg innbilte meg at flekkene jeg så på bildet bare ventet på å komme frem. Jeg antok at det kom til å ta noen år, og håpet som sagt at det var omtrent 150 år til, men i ettertid ser jeg at det kanskje går fortere.

Dessuten er jeg kanskje død om 150 år, og med min flaks kommer jeg nok til å se nokså forjævlig ut mens jeg lever.

*

Jeg sank motløs ned i stolen og fikk beskyttelsesbriller foran øynene. Jeg tenkte hardt på hvor fin jeg skulle bli, men ble distrahert av en lukt av brent hår.

- Det er ansiktshårene dine som svis av, sa sykepleieren fra Eraze med rolig og trygg stemme.

"To fluer i ett smekk," tenkte jeg og så frem til mitt nye hårløse og rynkefrie ansikt.

*

Da jeg etter få minutter reiste meg opp for å gå, kan det hende at huden min var litt rød, men man måste jamföra som svenskene sier, og jeg dro derfor rett til min manns kontor for å sammenlikne meg med HR-sjefen hans.

HR-sjefen har den mest unaturlige hudfargen jeg vet om. Han er konstant rød i trynet, men det er jo ikke rart. Jeg vet hva han har å stri med, for jeg gjør på mange måter jobben hans utenfor arbeidstiden. Basert på hvordan min mann oppfører seg hjemme, kan jeg forestille meg hvordan han er på jobb.

Jeg (til venstre) og HR-sjef/slagdokka Bob (til høyre)
- Synes du jeg lukter godt? spurte jeg min mann.

Han snuste på meg.

- Ja, veldig, svarte han. Etter en liten tenkepause.

- Virkelig? ville jeg vite.

- Virkelig godt! Har du kjøpt ny parfyme? Hva lukter det egentlig?

Han skal ha poeng for at han fremdeles insisterer på at brent hår er noe av det beste han hadde luktet i hele sitt liv.

4 kommentarer:

  1. Jeg har også gjort mye rart med huden,merker jeg er spent på om denne... ehhh... laseringen fungerer?

    Kan du være en blogger med før og etter bilder, lissom?

    Bill.mrk. Håpefull

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag ser jeg helt fantastisk ut! I alle fall sammenliknet med Bergens-været ...

      Slett
  2. Og likevel fikk jeg lyst til å prøve dette her ...jeg og.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er det en drøy uke siden, og jeg er superfornøyd. Porene er mindre og jaggu tror jeg ikke rynkene er litt mindre også 😄

      Slett