Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 24. desember 2015

Kjærlighet, faktisk

Kjære Stein Jacob, min ektemann gjennom snart 18 år.

I år ligger det ingen gave til deg under treet, og det er ikke bare fordi vi ikke har tre.

*

Som vanlig når klokken tipper midnatt den 24. desember, lurer du på om jeg vil ha gaven min, og som vanlig innleder jeg med at jeg godt kan vente. Men etter noen innledende runder, der du blant annet sier "greit, da venter vi til i kveld" og jeg sier "NEIIIII!", henter du den likevel opp av bukselommen eller frem fra bak noe stort hvis det ikke får plass i bukselommen din.

Du er generøs, smart, kjekk og snill, men du er ikke perfekt, og det er et par ting vi må ta opp.

Som vanlig mener jeg det er best å gjøre det i full åpenhet. (Et tips til alle dere andre der ute: Hvis dere har knust favorittkoppen hans, vasket samtlige av de hvite underbuksene hans sammen med en nisselue eller brukt for mye penger på ett eller annet dere bare måtte ha, så fortelle det mens dere har gjester. Helst litt tidlig på kvelden.)

*

Vi kan ikke fortsette sånn, kjære. Jeg holder på å bli sprø.

Det kan ikke lenger være slik at du snakker om biler eller trening mens jeg ser romantiske komedier eller bloddryppende skrekkfilmer. Det kan ikke være sånn at du snakker mens jeg ser filmer i det hele tatt, faktisk.

Og mens jeg er i gang: Du er ikke så god på komplimenter.

*

Eller for å si det på en annen måte: Hadde jeg ikke vært så tøff som jeg er, hadde jeg ligget tungt medisinert i en krok og grått nå. For hvilken kjærlig ektemann svarer "Den ser litt ut som en fillerye," når hans kone spør om kjolen hun har på seg er fin? (Det gjorde saken bare verre at du la til at det var "en sånn FIN fillerye".)

Riktignok har vedkommende kjole hengt på hytta i fire-fem år etter en helt nødvendig opprydning i skapet hjemme, men den er aldri brukt, og den ble tilstått under en middag rett etter den ble kjøpt inn. Det er med andre ord ikke den fineste kjolen jeg har, men så har jo Sølvguttene heller ikke ringt julen inn enda, og jeg har planer om å skifte flere ganger før det. (Det blir spennende å høre hva du synes om den grønne jeg skal ha på meg før den sorte.)

*

Dette med å skravle under filmer, må du slutte med. Det er flere grunner til det, men la meg ta de to mest åpenbare:
1 Jeg hører ikke etter
2 Jeg blir sur

Hvis du ikke skjønner hva jeg snakker om, må du prøve å huske tilbake til i går kveld da jeg/vi så filmen over alle filmer; Love Actually.

Det eneste avbruddet jeg takler i løpet av en sånn film, er diskusjonen om jeg skal få julegaven min nå eller om 20 timer. Det avbruddet er til gjengjeld nokså fantastisk.

*

Du må ikke tro at det er dine utlegninger om biler eller dine helt bortreiste forsøk på komplimenter som gjør at det ikke blir noen gaver på deg i kveld. Slett ikke. Du skal få gave, men du må vente til butikkene åpner igjen.

Dessverre for deg, blir du nødt til å gjøre det du hater mest etter romantiske komedier og bloddryppende skrekkfilmer: Du må bli med i butikken.

Umiddelbart etter at butikkene åpner igjen, skal du nemlig få to nye dresser og minst ett par sko.

Så nå vet du det.

Men hvis du i løpet av disse helligdagene fortsetter å kalle kjolene mine for gulvtepper og plaprer i vei mens jeg ser på kvalitetsfilmer, får du fire dresser og fire par sko. I åtte ulike butikker.

God jul, kjære!

Bikkja likte kjolen, eller så var det tyggepinnen som gjorde at han sto på to ben og så hengivent på meg.

6 kommentarer:

  1. En riktig god jul ønskes dere uansett antrekk og lykke til med handlerunden når butikkene åpner...ha,ha.

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke kjøpt julegave til min kone jeg heller. Jeg vet det blir bråk, men hun tok meg på fersken inne i en skobutikk da jeg prøvde å kjøpe julegave til henne. Hun kom løpende og skulle absolutt ikke ha sko til jul.(Jeg skulle kjøpe Jimmy Choo). Så da får hun klare seg uten julegave i år. Eller bli med å handle i januar slik du skriver om din mann :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser poenget hennes, faktisk. Det kan nemlig hende hun definerer sko til å være noe man har og ikke noe man får. Hva med diamanter neste gang? Til forskjell fra sko, kan de aldri bli for store.

      Slett
  3. Syns kjolen var fin jeg, men så har ofte menn ett annet syn - hva er det noen ganger min mann sier når jeg skal ut med venninner:
    Pyntet deg for meg, eller dem ?

    Lykke til med kjøp av gave til mannen !

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har bryllupsdag i morgen, så jeg foreslo at vi kunne feire litt med å shoppe til ham. Det slo ikke an.

      Slett