Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

mandag 7. desember 2015

Juletraumet

En venninne sendte meg et horoskop der det sto at jeg kom til å møte utfordringer og motstand, men heldigvis kom det til å gå over og jeg ville begynne å glede meg til jul i løpet av helgen.

I think not.

For min del hadde det vært helt fint hvis vi nøyde oss med å feire julen sånn omtrent hvert femte eller tiende år. Jula kommer for ofte, i alle fall på denne kjerringa.

*

Jeg liker å få gaver, men jeg ser ingen grunn til at folk rundt meg skal begrense seg til å kjøpe gaver (til meg) på bestemte tidspunkt i året. Hvis jeg for eksempel får en middels stor diamant på en torsdag i mars, blir jeg jo mye mer overrasket enn hvis jeg allerede har sett den lille pakken under treet den 24. desember.

Nå har vi vel ikke hatt juletre siden 2010, for jeg er motstander av å drepe et uskyldig tre bare for å dra det inn i stua og ydmyke det med hjemmelagede remser av glanspapir, men du skjønner sikkert poenget likevel.

*

Jeg er en jævel på å lage flettede kurver og til å steke en perfekt ribbe, så det er ikke dannelsen som mangler, men jeg har enda ikke møtt en julekurv som har imponert meg, og ribbe gir meg senskader. Eller fordøyelsesbesvær, som de fleste ville sagt.

Dessuten har jeg et anstrengt forhold til nisser.

*

Nisser er fryktelig påtrengende. Jeg liker ikke påtrengende folk, og helt siden tidlig barndom har jeg visst at det er folk bak nissemasken.

Dessuten har jeg aldri forstått at foreldre maser om at man ikke skal ta imot noe fra fremmede i 364 dager i året og dytter ungene sine mot en innsmigrende, tvilsom fyr med maske på selveste julekvelden.

"Kom til nissen, jenta mi"
(Bildet er lånt av Festmagasinet Standard.
Hvis du mot formodning skulle kjøpe en sånn, må du ut med 279 kroner.
Du får minst fire Helnøtt for den prisen. Eksemplet er tilfeldig valgt.)

Nei. Julen er oppskrytt. Dessuten har jeg aldri skjønt poenget med å være så gjerrig med seg selv; Hvis du synes at julen er så inderlig koselig, så kall sammen slekta, server feit mat på det fineste serviser og kjøp gaver ingen har bruk for hver eneste uke, da vel!

Eller er du en av dem som mener at mystikken forsvinner hvis tilgangen er større enn etterspørselen?

Det er greit for meg, altså. Ikke misforstå. Poenget mitt er at folk skal få gjøre som de vil.

Særlig oppfordrer jeg min kjære folk som vil gi meg det jeg har skrevet opp på ønskelisten min til å kjøpe hva han de vil. Gjerne hele året.

Uansett hva du gjør, ønsker jeg deg en riktig god desember. Husk at hvis du i vanvare skulle dra til en innpåsliten gubbe med hvitt skjegg, kan du påberope deg juletraume. Jeg er sikker på at det er formildende. Jeg håper i alle fall det.

***

PS Stein Jacob, på den ene ønskelisten min står det en stjerne ved det ene gaveforslaget. Det betyr at jeg liker det veldig godt. På den andre listen vil jeg gjerne ha alt.
#OleLynggaard

2 kommentarer:

  1. Det er greit å gi klare beskjeder, har aldri møtt en tydeligere kravspek. Som mottager av liste hadde jeg kysset dine tær, selv om de ikke hadde vært vasket siste timen. God førjulstid!

    SvarSlett