Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 13. desember 2015

Dominoeffekten

Vår 17-årige sønn ønsker seg dobbeltseng i julepresang. Siden hans far og jeg ser store utfordringer knyttet til dette prosjektet - ikke minst med tanke på å pakke inn en så stor gave - har temaet vært grundig diskutert.

Vi har kommet frem til at han skal få ønsket sitt oppfylt, men ikke som julegave. Møblering er vårt ansvar.

*

For å få plass til en dobbeltseng må vi rydde og ommøblere.

Som kjent er både rydding og ommøblering aktiviteter som fort fører med seg mer rydding og ommøblering, og kanskje også oppussing. Vi får se hvordan dette prosjektet går, men oppussing er så langt ikke en del av planen.

Rydding, derimot. Det blir det mer av.

*

Kommoden som står på rommet dobbeltsengen skal inn i, må ut, og den er full av sengetøy. Ergo må sengetøyet et annet sted. Det naturlige hadde selvsagt vært å legge det i skapet som står på rommet vi skal rydde, men det har jeg okkupert. Der henger det sommerkjoler.

Skyvedørsgarderoben i gangen er et naturlig sted for sengetøy, men siden det er fullt, må vi først kaste noe av det som ligger der.

*

For å få plass til en dobbeltseng - som antakeligvis kommer i form av en sovesofa - må det også ut en treningsmaskin. Noen som vil kjøpe en pent brukt power plate? Også kalt en "vibrasjonsplate som vil gjøre at muskler bygges fortere enn fettet lagrer seg en lørdag i jula"? Send en mail!

Power platen er møkkatung og skal få et nytt hjem i boden. Siden boden er full, må den ryddes før maskinen fjernes fra rommet. Med mindre kommoden uheldigvis og ved en inkurie skulle smadres når den skal flyttes ut av rommet, skal den også ned i boden, så her snakker vi storrydding.

*

- Hva med å begynne med litt rydding nå? spurte jeg.

- Nei, vi gjør det i morgen, sa han.

- Men det kommer ikke til å skje, sa jeg og ramset opp alt som skulle gjøres.

Eller det vil si, jeg sa nok bare halvparten, for den totale arbeidsbelastningen hadde skremt bort all tiltakslyst. Som kjent er tiltakslyst noe man må ta godt vare på slik at det ikke forsvinner til (og dette er selvsagt tilfeldig valgte eksempler) programmer som Bilfikserne, Top Gear, Gas Monkey Garage, Besatt av bil eller Fast N' Loud.

To bilfiksere (lånt av velocity.com)

- Vi venter til i morgen, sa han og forsøkte å friste meg med sin kjempegode hjemmelagede pizza.

Jeg lar meg ikke kjøpe med mat. Kanskje med unntak av andebrystmiddagen han laget i går og et par andre signaturretter.

- Hvis vi venter, rekker vi ikke kjøpe seng! mente jeg.

- Jo, det rekker vi.

- Nei!

- Vi hviler i dag, sa han.

- Hviler!? Du har jo sovet halve dagen! sa jeg og nektet å tenke på at jeg også hadde blundet litt.

- Søndag er hviledag for oss kristne, sa han.

*

Og da ble jeg faktisk stum, for selv om vi har vært sammen i snart 20 år, har jeg aldri visst at han har et forhold til Kirken, men når jeg tenker meg om, er det ikke så lett å få ham med på prosjekter fredager og lørdager heller, så det er jo mulig han har forhold til flere gudshus.

Jeg ser ham på en helt annen måte nå, men selv om jeg pusser brillene og myser, kan jeg ikke se noen glorie.

Det er jammen bra at han er en gudsbenådet kokk.

6 kommentarer:

  1. Ha,ha,ha...ler så jeg grine. Du er ikke sann...ha,ha,ha.

    SvarSlett
  2. Hahaha, jeg gleder meg til å følge med opprydningen. Å se på "Hoarders" har alltid virket motiverende på meg?

    SvarSlett
    Svar
    1. "Hoarders" er som å se en ulykke: Det går ikke an å ta blikket vekk og du kan ikke gjøre noe med det. Veldig fascinerende.

      Slett
  3. Lykke til med videre prosjekt:
    Rydding flere steder ;))))

    SvarSlett