Og er det ikke tilsvarende forbanna ergerlig når det brusende blodet brått blir avkjølt av en bøtte isvann ... Bøtta med isvann i denne historien er en fyr i SAS-uniform som nektet å la meg betale for å oppgradere meg fra SAS GO (de billigste billettene) til SAS PLUSS (de nest dyreste billettene) på turen hjem fra New York.
- Velkommen til bag-drop, sa bøtta.
Vi takket, men sa at vi ikke hadde sjekket inn bagasjen, for vi ville gjerne kjøpe en oppgradering av billettene våre først.
- Ja, nå er dere jo ved BAG-DROP, da, men jeg skal hjelpe dere likevel, sa han i en tone som var litt for obsternasig for min smak.
Vi var høflige nok til ikke å påpeke at han var den eneste SAS-representanten i mils omkrets, og at vi når som helst kunne snakke med noen andre han anbefalte.
Helst det, faktisk.
*
- Hvem av dere er Birgitte? spurte han.
Og det var vel da jeg skjønte at vi ikke hadde med den smarteste ansatte i SAS å gjøre. Jeg er den eneste kvinnen i vår familie, og han hadde passene våre, så det burde være mulig å gjette seg til hvem jeg var.
Jeg tok ett skritt frem og forklarte vennlig og smilende at det var meg. Han sjekket passet mitt en gang til, og så sjekket han systemet sitt.
- Jeg kan oppgradere de andre, men ikke deg.
- Jasså. Fordi ...? spurte jeg mens blodtrykket steg og blodet bruste. Eyjafjallajökullen ville misunt meg den voldsomme akselerasjonen.
- Fordi du har bestilt spesialmat. G-L-U-T-E-N-F-R-I, stavet han for meg.
Som om jeg var idioten her.
*
Tenk. Jeg VET at jeg må spise glutenfritt.
Jeg må spise skalldyrfritt også, men SAS gir ikke allergikere med mer enn én allergi mulighet til å spise helt trygt. De skulle bare visst hvor lite hyggelig jeg blir hvis jeg får i meg gluten, og hvor kritisk det blir hvis jeg får i meg en bit av noe som har vært borti en reke.
Konsekvensen av det blir sannsynligvis en nødlanding. Jeg lurer på om noen har tenkt på det.
*
- Ja, men det gjør ikke noe for meg at jeg ikke får mat på flyet, jeg har tenkt å sove uansett, sa jeg og forbannet både ham og cøliakien.
- Det har ingenting med det å gjøre, det er vår policy.
- Umulig. Vi kjøpte oppgradering på turen fra Oslo. Og da hadde jeg også bestilt glutenfri mat.
- Da er det noen som har BRUTT POLICYEN! Det har de IKKE lov til!
Free world, my ass |
- Vel, men uansett må jeg da kunne få kjøpe en oppgradering. Det eneste som skjer, er at det vil være en porsjon glutenfri mat på SAS GO og at jeg ikke får mat på SAS PLUSS.
- Det går ikke. Vi har en policy.
- Du kan hvis du vil (din snik, la jeg til på norsk mens jeg smilte). Du har makt til å hjelpe oss her. Kom igjen. Vær litt gæren, nå.
Så lenge det ikke går ut over policyen |
- Nei.
- Da vil jeg snakke med sjefen din.
- Han kommer til å si det samme.
- Jeg vil likevel snakke med sjefen din.
*
Sjefen sa det samme. Sjefen hans også.
- Men ingen sa noe om det da jeg bestilte maten! sa jeg i et siste, fånyttes forsøk.
Tvert imot: Endring er tillatt og man "kan kjøpe opp" ved å betale prisdifferansen (Gratulerer med dårlig norsk, SAS) |
Noen ganger må man bare innse at man ikke vinner. Overraskende ofte er det idiotene som tar pokalen med hjem.
- Greit. Da kjøper jeg en ny billett, sa jeg flatt.
- Det blir 707 dollar, takk. Hyggelig å gjøre business med deg. Husk at dere nå har fast track og tilgang på lounge inkludert i prisen, sa han så automatisk at jeg mistenkte at han var en robot.
*
Det kunne faktisk hende han var laget av plast og noen mikrochiper. Én gang må jo være den første gangen man kommer borti kunstig (men ikke akkurat overlegen) intelligens.
- Husk å gi beskjed om at jeg skal ha glutenfri mat, sa jeg for å plage ham og for å sjekke om de kunstige kretsene på hovedkortet ble overbelastet eller om et av programmene kom til å krasje. Jeg fantaserte om at han begynte å bable uforståelig og at det begynte å ryke ut av ørene hans og at øynene lyste "ERROR page not found".
*
- Dessverre, det går ikke. Da måtte vi hatt beskjed 48 timer før.
- Men da kan jeg jo bare få den maten som jeg skulle hatt på SAS GO? sa jeg, men det visste jeg svaret på, for på turen til New York hadde jeg spurt om det samme, og da var svaret "Dessverre, vi blander ikke mellom klasser".
Virkelig? Men vet dere hvordan det er å være passasjer? |
Herre min hatt ...!
SvarSlettDet kan du si. I-landsproblemer er også problemer.
SlettUnskyld at jeg ler ��
SvarSlettOg så ble jeg litt skuffet over SAS ��
Det er helt utrolig. Forskjellen på billettene er ikke annet enn fleksibiliteten ved forandring, og kilo bagasje. Setet du sitter i er like ukomfertabelt uansett pris (bortsett fra budiness class på langdistansefly). Om maten står i tralla midt på eller langt bak i flyet spiller vel ingen rolle, de må vel kunne sende den til rette setet?
Uff og uff.
Setene i de nye kabinene på langdistanse er mye bedre. Og det var derfor jeg kjøpte ny billett. Jeg måtte sove 😊
SlettJeg har nettopp sett westworld. Du har definitivt hatt med en robot å gjøre....
SvarSlettSjelden har så få lavet så mye styr over så lite. Han skulle jo bare sove.
SvarSlett