Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 16. august 2012

Menn i tvangstrøyer

Jeg er mindre interessert i fotball enn jeg er i å se maling tørke, men noen ganger skjer det oppsiktsvekkende, fascinerende ting også i tilknyting til fotball. I går ble jeg vitne til noe jeg grublet på i flere timer.

Landslag ble filmet i det de gikk ut av en buss for å spille mot Hellas; Når mer enn ti menn går etter hverandre i identiske dresser som åpenbart akkurat er pakket ut av plasten de har ligget i siden de ble shippet ut fra fabrikken i Kina, kan du være temmelig sikker på at de er fotballspillere.

Det er ett eller annet med kroppsspråket til disse mennene. «JEG KAN IKKE VENTE MED Å FÅ AV MEG DISSE STIVE, EKLE KLÆRNE» roper de taust der de går på rekke og rad mens de diskret prøver å unngå at halsen kommer i nærheten av den stive, vonde, uvante snippen. Ingen har giddet - eller skjønt - at det lille merket nederst på ermet skal fjernes, og ganglaget deres er tilpasset fotballsko, ikke dressko.

*

Hvem har bestemt at fortballspillere skal gå i dress? Er det en eller annen omdømmeekspert som mente at de trengte å bli tatt litt mer seriøst? For det første kan man helt fint bli tatt seriøst uten dress, og for det andre kan man risikere den motsatte effekten hvis man prøver å gjøre noen til noe de ikke er.

Fotballspillere ser latterlige ut når de prøver å kle seg ut som aksjemeglere. Og hvem vil vel se ut som en aksjemegler? Ikke engang aksjemeglere vil det, håper jeg.

Tilbake til denne køen av ukomfortable mannfolk. Det var bare én av de som kom ramlende ut av bussen som ikke hadde ryggsekk eller plastikkpose (!). Nå kan man jo tenke at han hadde skjønt mer enn de andre, for sekk/pose og dress er ikke helt kompatible, synes jeg. Men nei, da. Han uten bagasje hadde fotballskoene (og leggskinnene?) i hånden! 

Fra høyre; ryggsekk, plastpose og ingenting
 
Men hvor hadde han shortsen, knestrømpene og fotballskjorten?

Etter å ha grublet på det en stund, kom jeg frem til at han må ha hatt det under dressen.

Jeg ble litt utilpass av denne innsikten. Kan man gjøre sånt? Gå med to typer antrekk på en gang? Jeg mener nei. Med et mulig unntak for sirkusartister og assistentene til tryllekunstnere, selvsagt. Som for øvrig er to andre aktiviteter som interesserer meg omtrent like mye som tørkeprosessen til Jotuns Lady.

Men så fant jeg løsningen på problemet med kleine dresser, upassende ryggsekker og doble antrekk. Og det er en løsning jeg ALDRI ville tro at jeg noensinne skulle anbefalt. Bare for å ha sagt det.

*

Løsningen er selvsagt en god, gammeldags overtrekksbukse og tilhørende jakke. De trenger ikke ha grelle farger og de trenger ikke være laget av brannfarlige materialer. De trenger heller ikke ha strikk nederst. Det eneste kravet er at det er mulig å bevege seg naturlig i dem selv når man er en smule hjulbeint.

La stakkarene slippe dresser. La dem gå med sekk hvis de vil. La dem bruke hjernen sin på å spille fotball i stedet for å knyte slipsknute og/eller kneppe riktig knapp i riktig knapphull. La dem slippe stive, nye, sorte skinnsko til fordel for et par gode joggesko. Kort sagt: Gjør det mulig for dem å ha shortsen sin under buksene hvis det er det som skal til for at de skal føle seg vel.

Og akkurat det bør jo være en menneskerett når man tenker over det.

2 kommentarer:

  1. Einaste, etter mi meining kan få til komboen av to ulike antrekk er Supermann. Ingen over og ingen ved sida. Ja, til overtrekksdressar!
    -S

    SvarSlett
  2. Å, ja! Enig. Supermann klarte det med stil. Tenk om han hadde vært like super i dress som i kroppskondomet sitt. Det kunne nesten blitt for mye av det gode.

    SvarSlett