Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

lørdag 2. november 2013

KABOOOOM!

I følge Wikipedia er fyrverkeri "mest brukt for estetikkens og underholdningens del, og finnes i mange former som primært fremkaller fire ulike effekter: lyd, lys, røyk og dalende materiale som konfetti. Fyrverkeri blir brukt over hele verden, ofte i forbindelse med ulike feiringer, for eksempel overgangen til et nytt år."

Jeg kan legge til at "fyrverkeri også har en annen funksjon: nemlig å skremme hyttenaboer på høylys dag."

La meg understreke at de fleste sikkerhetsregler ble fulgt under dagens sprengning. Mann og sønn så ut som to pyromane nerder der de sto med enorme briller, fyrstikker og fårete glis i god avstand fra luntene.

De klarte ikke engang vente to timer på at solen skulle gå ned.

Hvilket var litt dumt, selsagt.

For når man nyter stillheten på en fredelig hyttevei en solfylt dag tidlig i november, og - hva vet jeg - tenker på alt stresset man forlot i byen, eller på hvilken utrolig flaks det var at svigermor og alle søstrene hennes fikk diaré slik at de ikke kunne bli med på hytta denne helgen, kan en serie med smell rett ved hodet ditt komme litt brått på. Litt ubeleilig også, kanskje.

"For en idyll!" tenker du kanskje, men så bare "BÆNG!"

Bikkja og jeg var inne. Jeg gadd ikke være alibi for tåpeligheter, så jeg sørget for at de to sprengningskåte galningene ikke så meg der jeg sto og snikkikket, men bikkja er jo ikke så smart, så han sto i vinduet og pep. Han ville være med de store gutta ut.

Den lysten ga seg omtrent i det samme millisekundet den første raketten smalt. Og millisekundet etter sto loppeskinnet i gangen med sjokk i øynene og skjelvende ben.

En annen og mer åpenbar grunn til at det ikke er optimalt å fyre av raketter midt på lyse dagen, er at man ikke kan se hvor fine de er. For til og med en sur, gammel misantrop som meg må innrømme at et skikkelig fyrverkeri er vakkert.

Men jeg klarer ikke å se forbi at fyrverkeri er vanvittig sløsing. Man kunne nesten like godt tent på tusenlapper. Ikke hundrelapper, for fyrverkeri er grusomt dyrt.

Dessuten smeller det, og jeg liker ikke høye lyder. Der er jeg og hyttenaboen rørende enige. Han har ikke sagt noe, men jeg tenker at han kommer til å fortelle oss det når han bare får skiftet bukse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar