Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 4. september 2014

Håravtale

Jeg er så lei for det. Jeg ber tusen ganger om unnskyldning og håper å bli tilgitt. På vegne av kvinner i alle land ber jeg tynt, men jeg må selvsagt begynne med meg selv.

For jeg er aldeles ikke uten skyld. Jeg har gjort meg skyldig i å antyde hårvekst på legger og i ansikt - og kanskje også andre steder - men la det nå for evig og alltid være opplest og vedtatt at kvinner ikke har hårvekst andre steder enn på hodet, over øyet (kalt øyebryn) og som lange, naturlig mørke øyevipper.

Det finnes ikke et hårstrå ekstra på kvinnekroppen. Ikke ett!

Og til gjengjeld: kan vi da være enige om illusjonen om at dere men ikke har pels på ryggen?

*

For siden jeg leste denne Aftenposten-etterlysningen på Facebook, har jeg vært plaget av mareritt fra studietiden:


Normalt er jeg for åpenhet og ærlighet, men det er grenser. Og ingen regel uten unntak. Jeg kom meg gjennom studiene ved å ha en lapp over høyre øye og alltid å sitte til venstre i auditoriet. Slik kunne jeg unngå å se på professorens behårede rygg som ingen klesplagg kunne skjule.

Jeg har alltid være livredd bjørner, og han snek seg inn i underbevisstheten min som en brunbjørn og ødela nattesøvnen min hver fordømte natt. Han og Fjodor Dostojevskij. Raskolnikov var et hevete for en sart sjel som min.

*

Jeg synes det er greit at vi har hemmeligheter for hverandre, så lenge det er ryddig og avklart. Så kan vi avtale det her og nå? Vi snakker ikke mer om hår så lenge det ikke er på hodet eller en og annen øyevippe. Ok?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar