Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 3. april 2015

Dog facing stars

- Skal vi to gå en skitur i morgen? spurte jeg min sønn som satt og klødde bikkja.

Ved ordet "tur" skjedde det to ting: Min sønn mistet interessen, bikkja ble lys våken.

"Tur? Yummy!"

Han er en hund etter tur, og selv om han ligger og drar seg i ukesvis, løper han uten anstrengelser så lenge han får lov når vi slipper ham ut. (Her er det på sin plass å minne om båndtvangen som ble innført for et par dager siden.)

- Glem det, sa jeg og så på bikkja. - Jeg må trene meg opp lenge hvis jeg skal på tur med deg.

Jeg tok opp det siste nummeret av KK Sporty (ikke spør) og viste ham en plan.

- Hvis vi skal på løpetur, må jeg først trene meg opp etter dette, forklarte jeg og tenkte at han skjønte at det ikke var noe vits i å reise seg.

I åtte uker, må jeg trene, faktisk


- ... også må jeg skaffe meg sesongens drikkeflaske ...

"Det er mulig å være både trendy og miljøvennlig"

 - ... og nye sko, avsluttet jeg.
Nummer 7 var fine. Zoom Terra Kiger fra Nike. Størrelse 38.

Det fikk ham til å le seg fillete.

Hahahahahahaha!

- Så du må kjøpe ny drikkeflaske denne sesongen ... og argumentet er at det er miljøvennlig???

Jeg så idiotien i det, og fortet meg å juge om at jeg ikke kom til å kjøpe sko.

Det virket som han så idiotien i et slikt løfte, men han var klok nok til ikke å si noe. I sin ungdom har han tygd opp en del par sko, og jeg tippet at han ikke ville rippe opp i det.

- Kanskje du kan gjøre noe annet enn å løpe for å stramme opp kjerringkroppen? foreslo han hjelpsomt. - Hva med yoga?

Jeg sa at det ikke var så dumt, og spurte om han visste at det var referanser til ham i den eldgamle treningsformen.

- Det er både hunder som ser opp og hunder som ser ned, sa jeg og viste ham bilder fra bladet.

Dog facing up

Dog facing down
Han synes det var naturlig at eldgammel visdom inneholdt referanser til hans rase, men jeg ba ham om å ikke bli høy på pæra av den grunn.

- Vi lærer mye av katter også, sa jeg.


Dette var reaksjonen hans på den informasjonen:

"Er du dum i hodet?"
- Du tror kanskje du er en hund, men egentlig er du en Fisk, ertet jeg og leste horoskopet hans:

Whiskey er født 1. mars.

- Tro på meg selv? gjentok han spørrende. - Hvem ellers? Men vet du hva? Det står i stjernene mine at jeg skal ta skritt ut i det ukjente og følge drømmene mine, så få på deg tøflene og bli med på tur, din treiging!

- Sorry, sa jeg. - Jeg er Kreps. Og i mitt horoskop står det at jeg må spare på energien.

Jeg er født 4. juli
 - Du tror på de greiene der, du! sa han.

"Seriøst?"
- Bare når det står noe jeg er enig i, sa jeg og la meg ned på sofaen for å være sikker på at jeg ikke brukte energien feil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar