Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

lørdag 28. juli 2012

Kort rødt skjørt

Jeg er ikke et konsertmenneske. Jeg har aldri vært på en festival i hele mitt liv, og antall konserter kan jeg telle på én hånd. Det inkluderer en med Jahn Teigen på 80-tallet.

Likevel kaster jeg meg over et hvert glanset magasin og en hver nettartikkel som reklamerer med «Slik kler du deg for festivalsommeren» og hvert år kjøper jeg en masse klær jeg kan bruke hvis jeg plutselig skulle bli en lidenskapelig musikk- og festivalelsker.

Jeg har til og med kjøpt et par sandaler. Sannsynligvis totalt bortkastet, siden tærne mine ikke skal frem i offentligheten før samtlige planeter står på linje og går baklengs på himmelen. I takt.

Sannheten er at jeg benytte alle anledninger til å shoppe, men alle skal jo ha en hobby. Jeg sparer i alle fall penger på å ikke kjøpe en masse festivalpass.


Antall konserter jeg har vært på i mitt liv steg fra fire til fem i går, så nå må jeg snart bruke to hender for å telle; Vi var på konsert med Dumdum Boys på Wrigthegaarden i Langesund.

Det var fint. Særlig fordi vi ikke sto som sild i tønne nede foran scenen, men hadde et bord i andre etasje ved et åpent vindu som vendte rett mot bandet. Jeg brukte mer tid på å betrakte de som sto under oss enn å se på de på scenen, men musikken hørte jeg jo uansett.

Det var rett og slett vanskelig å unngå. Jeg har for øvrig fremdeles øresus selv om vi gikk derfra en time før konserten sluttet, og mens jeg skriver dette, innser at jeg er en gammel, snerpete kjerring.

*

Derfor kan jeg vel like godt ta den delen av meg helt ut. Man skal jo elske og godta seg selv. Jeg er kritisk og selvgod, og ikke spesielt stolt av det, men det er jo noe som kan komme når jeg bare er åpen om mine mindre gode sider.


Å se på mennesker er veldig interessant. Jeg er helt sikker på at jeg kan se hvem som er singel, hvem som later som de er det, hvem som har barnevakt for første gang, hvem som kommer til å heve dobbelt barnetrygd og som kommer til å trenge barnevakt om ca ni måneder, hvem som er lokale og hvem som er tilreisende.

For eksempel så jeg ganske lenge på to par i 50-60-årene som garantert var på seilferie i området og muligens var fra Bærum eller kanskje skulle ønske at de var det.

Den ene mannen hadde caps fra Burberry. Ikke at jeg har fordommer, eller noe. Men den ene mannen hadde altså caps fra Burberry. CAPS FRA BURBERRY. (Det var ikke sol.)

Ikke bruk caps fra Burberry. I alle fall ikke den varianten som har ruter på hele skallen. Selv om du har fått den av din kone. Hun som bruker klær med logoer på hele veien fra sko til solbriller. Og BTW; du kan få lov til å fortelle henne at det ikke har stått et ord i noen dameblader i år om at jakker fra Donaldson er inkludert i festivalmoten. Min mening er for øvrig at ingen over seks år burde gå med store bilder av Minni Mus på ryggen.

Kjempesøt, altså

Innimellom så jeg på en dame i 30-årene i en veldig kort og minst ett nummer for liten blomstrete, ermeløs kjole med bar rygg. Mye hud der, altså. Hun hadde en ganske stor veske over armen. I SAMME STOFF SOM KJOLEN.

Ikke bruk veske i samme stoff som kjolen din. Særlig ikke hvis blomstermønsteret er så stort og rødt at man får litt vondt i øynene av å se på.

Hver gang jeg kikket på blomsterdamen, fikk hun en ny øl av en ny mann, og hun ble så glad hver gang at hun råklinte med ølleverandøren. Du verden så mye øl det gikk den i den kroppen. Jeg er fremdeles litt imponert. Hvis man ser bort fra damen, kjolen, øldrikkingen og kliningen. Og vesken.

*  

Siden vi dro til konserten rett fra hytta, fikk jeg ikke brukt noen av alle de festivalantrekkene jeg har kjøpt opp gjennom årene. Det var jo trist, selvsagt.

Men siden festivalantrekk stort sett enten er lange, flagrende, ermeløse kjoler eller shorts og gummistøvler, og jeg er en frossenpinn, var det like greit med langbukser og ullgenser. Og en boblevest som jeg fikk gratis den gangen jeg jobbet for Opplysningen 1881.

Neste gang jeg skal på konsert - om ti-femten år - skal jeg planlegge bedre. Da blir det kjole. Og sandaler. Og kule solbriller. Yeah.

Og da skal jeg stå midt i mengden og rocke støttestrømpene av meg.

Han i midten er muligens Prepple

1 kommentar:

  1. Neste gang blir du med tanta di på konsert:)Jeg er ganske god på å rocke skjønner du:):) Hørte forresten Ingrid Bjørnov på radio der hun kåserte om sin festivalopplevelse...Dette er det beste jeg har hørt fra henne.Prøv å finn det.Det var på onsdag en eller annen gang da jeg kjørte til Bergen. Du vil garantert kjenne deg igjen.Klem fra tante

    SvarSlett